Det finns händelser som obönhörligt delar in tiden i ett före och ett efter. En sådan är terrordåden i New York 11 september 2001. Det förändrar också hur vi ser på verkligheten, vilka associationer som uppstår. När Daniel Milton utgår från staden New York i tre av sina utställda målningar på Galleri Thomassen är det ett post-nine-eleven New York han skildrar.
I verket ”Outcast” /Utstött/ syns bilar susa förbi på en rostig järnbro. De är betraktade uppifrån och har New Yorks karaktäristiska skyskrapor i bakgrunden. Över bron svävar stora odefinierbara stålkonstruktioner. De försvinner under ett flygande, flytande sjok av vit färg, som sakta rinner ner. Jämförelsen med TV-bilderna, som kablades ut efter attacken mot World Trade center ligger nära till hands. Ett dammoln är på väg att svepa in staden i ett ogenomträngligt mörker.
De andra New York-bilderna behandlar till synes vardagliga företeelser i storstaden. I ”Red” står en samling blodröda figurer utanför en butik med tvättautomater. Det är oklart om de är människor eller djur, om de väntar på att tvätta eller bli tvättade. ”Bats” visar två basebollspelare färdiga att kasta och slå med slagträ.
Anslaget av amerikansk underground fortsätter i de övriga verken. De kommer från David Miltons närmaste omgivning i Stockholm. Från tunnelbanan, från konstlivet med vernissager och utställningar. Det är konstbesökare i bredrandiga byxor, där huvudet symboliskt(?) försvinner utanför ramen. |
Han målar sitt porträtt i själva fotograferingsögonblicket så att säga och i bakgrunden kan man skönja kända konstnärsprofiler.
Daniel Miltons bilder är inte entydiga. De är skapade som en sammansatt verklighet, ett collage, där han blandar flera digitala fotografier med ett inslag av måleri. I likhet med titeln på utställningen "La la land", kan allt tolkas på många olika sätt.
Man kan i allmänhet känna sig skeptisk till måleri på fotoutskrifter. Men Daniel Miltons bilder blir intressanta genom det mångbottnade och betydelseglidande bildspråket. Och måleriet följer inte slaviskt fotot utan verkar utifrån på egna förutsättningar. Fotografiet i botten skapar en stark närvarokänsla och fångar på ett subtilt sätt dagens tidsanda.
Göteborg 2011-10-19 © Berit Jonsvik (text/foto)
|
"Totem" © Daniel Milton |
"This too shall pass"
© Daniel Milton |
|