Göran Rydéns utställning av måleri och skulptur på Galleri Cupido har fått namnet Scenbilder/Hermer. Herm var en kultgestalt under antiken, en pelare med skulpterat huvud och fallos. Utställningens skulpturer hör knappast till någon kult, utan det är den långsträckta formen konstnären använt för sina gestalter, avlägsna släktingar till Giacomettis anonyma man in the street.
Rydéns skulpturer är gjorda av träbitar och kombinationer av bondesamhällets föremål som verktygsskaft och pinnstolsdelar – objet trouvées som han bearbetat med lätt hand.
Via akvarellstudier av gestalterna för konstnären dem samman i målningar (scenbilder), för att slutligen bryta ut några och ge dem en mer slutlig, abstrakt form. Detta förfaringssätt ger utställningen en fin rytm.
Tyngdpunkten ligger i scenbilderna. Gestalterna ges där mer rörelse än som skulpturer, en del bugar eller böjer sig mot varandra eller mot en tänkt salong. Men scenen är trång. Somliga gestalter är längre och tar mer plats och bildar egna grupper, medan de mindre bifigurerna får stå vid sidan av. Det blir som familjekonstellationer eller sociala dramer sedda genom känslomässiga värdeperspektiv.
Den trånga scenen kan ses som en metafor för begränsat handlingsutrymme, som en flotte på havet man inte kan lämna, även om man skulle vilja.
Stockholm 2011-10-05 © Niels Hebert |