På drygt 160 bildrika sidor presenteras Kristina Abelli Elanders (f. 1952) egenartade värld. Dominerande är den pågående sviten ”The Street Series” som inleddes i slutet av 1970-talet, en bildserie som också fått ge namn åt boken – med tillägget ”& Other Works”. Och mycket annat bjuds också, boken är en relativt heltäckande redovisning av Abelli Elanders kärleksladdade, galghumoristiska och ofta cartoonartade bildestetik.
För den som önskar information om hur dessa verk förhåller sig till en svensk konstkanon erbjuder John Peter Nilssons utmärkta text de nödvändiga ingångarna. Utan att mystifiera konstnärskapet, och den tid det verkar i, bjuder Nilsson på en enkel summering av förutsättningarna och de konstnärliga, politiska sammanhangen.
”The Street Series” är en motsägelsefull visuell beskrivning av ett urbant landskap i upplösning. Brinnande soptunnor, bilar och barrikader fyller de folktomma gatorna. Det kunde vara i efterdyningarna av Parisrevolten 1968, eller bilder från Tottenhamupploppet 2011, eller varför inte snapshots från den arabiska våren – skilda orsaker, samma kaotiska sönderfall.
Men varför visuellt motsägelsefull? Jo Kristina Abelli Elanders samtidskritiska dystopi är paradoxalt nog mycket kärleksfullt gestaltad, som i en kolorerad serietidning. Med en sällsynt omsorg om detaljer och med en subversiv slapstickhumor framstår hennes bågnande miniatyrvärldar som klangfulla smycken.
Estetiskt finns nära kopplingar till sjuttio- och åttiotalets subkulturella ikonografi, till Carl Johan De Geer, Gittan Jönsson eller Marie-Louise Ekman. För att inte tala om proggrörelsens många mer eller mindre anonyma bildmakare.
Men Kristina Abelli Elander utvecklar och förändrar också den estetiska plattform hon tidigt valt som sin. På Konstakademien (2007) presenterade hon, tillsammans med Gittan Jönsson, en totalinstallation där både ”Prinsessan Panik” (från 1980) och de nyproducerade Alienskulpturerna fick stort utrymme.
I den aktuella boken återfinns ett flertal bildexempel från utställningen, och just Alienfigurerna med sina ömkansvärda fysionomier, sina virkade mössor och sina rödvitrutiga klänningar tillhör Abelli Elanders mer minnesvärda verk. Här förenar hon serieteckningsestetiken med det textila och det skulpturala till en ovanligt svårförutsägbar mix.
Boken ”The Street Series & Other Works” är en bildmässigt varierad och särpräglad presentation av en likaledes särpräglad konstnär.
Stockholm 2012-05-02 © Leif Mattsson |