På bildjournalistgruppen VII:s galleri i Brooklyn visas tre bildserier, ”iSee”, ”Everyday Africa” och ”Glimpses of the Fall of Tripoli”, i utställningen iConography. VII-fotograferna har använt sig av iPhones och appen Hipstamatic, och bevisar att bra bilder görs oavsett verktyg. Det tekniska resultatet blir en prestation i sig, och en del av den entusiasm över den enkla kameran och den programvara som snabbåldrar fotografierna till en 2010-talsinkarnation av Kodak Instamatic.
Men det är också ett vår tids uttryck för den strävan efter minskat avstånd mellan fotografen, den avporträtterade och betraktaren. En utveckling som pågått genom fotografins hela historia, och som gett oss mer och mer portabel utrustning, med småbildskameran som en långlivad milstolpe. Den amatöristiska och välbekanta estetiken låter oss nästan tro att personerna på bilderna själva fotograferat. Berättelserna är trots det inte så starka som man är van vid från VII, kanske för att det är svårt att bortse från tekniken och låta bilderna tala själva. Greppet känns redan lite daterat och motverkar delvis sitt syfte.
I New Haven visar Yale University Art Gallery raka motsatsen i en retrospektiv utställning av Robert Adams arbete. Det handlar om 250 små, skirt kopierade bilder ur 40 års produktion, med människans påverkan på naturen som tema, och med västra USA som huvudsaklig arena. Få människor figurerar i bilderna, snarare är det ett före och efter mänskligheten som skildras med en perspektivkontrollerad perfektion.
Serien ”The New West” saknar all form av mänsklig interaktion i skildringen av uppväxande medelklassförort. Den flerfaldigt inramade ensamma kvinnan i huset med den nyutrullade gräsmattan förmedlar en outhärdlig tomhet.
I ”Eden” är det övergivna industriella miljöer som avbildas. Ryggarna på två personer i en annars tom matservering ger intryck att tillhöra de två sista människorna – som i en omvänd skapelseberättelse.
Den mest kaotiska serien är ”Our Parents Our Children”, bilder av människor på en stormarknadsparkering, till synes tagna i farten och i smyg.
Adams verk är ett betraktande av människans rovdrift av naturen. Han hamrar envist in sitt budskap med sina stillsamma bilder. Den amerikanska drömmen ställs mot kalhuggna skogar, och det tydliga utifrånperspektivet låter oss betrakta mänskligt liv med en analytiskt ifrågasättande blick.
New York 2012-10-09 © Mattias Lundblad |
Från Haiti © Ron Haviv/VII
Frame for a Tract House, Colorado Springs, 1969 © Robert Adams
Quarried Mesa Top, Pueblo County, Colorado, 1978 © Robert Adams
|