Det är som i en Hollywoodfilm med stjärnglans ända ner till minsta lilla biroll – med glittret jämnt spritt över hela härligheten. Detta bortsett från att det är en utställning där storheterna är porträtterande fotografer: Cindy Sherman, Robert Mapplethorpe, Tracey Moffat, Andy Warhol, Francesco Vezzoli och några till. Allt samlat på en yta inte större än en hyfsat stor lägenhet (museets gamla turbinhall är vid tillfället upptagen varför utställningen får husera i museets mindre utrymmen).
”Ladies and Gentlemen!” skulle, i all sin påtagliga snuttifiering, kunna ses som en svepande introduktion till den porträtterande fotokonstens mest välsmakande smörgåsbord, alternativt som en aningslös konfrontation med en av fotokonstens allra största nischer.
Oavsett vilket så leder utställningen till en önskan om mer. Till exempel av Elina Brotherus ytterligt koncentrerade fotokonst. Intill ett par bröllopsfoton (med konstnären själv som brud) hänger en svit foton från tiden efter skilsmässan – i vilka Elina Brotherus ensam poserar på ställen annars vikta åt brudpar; vid ingången till ett gammalt tempel, på en hög kulle ovanför en stor stad, vid Londons Big Ben… Tvåsamhetens domän får dela plats med ensamheten, ett enkelt omkastande grepp och dolda stereotyper blottläggs.
I en bild ur Tracey Moffats fotosvit ”Something More” förenas den kvinnliga huvudpersonens vardagspsykologiska bryderier med en starkt filmisk iscensättning. Den kulissartade omgivningen antyder att allt är på låtsas alltmedan kvinnans försjunkenhet förefaller allt annat än spelad.
Härifrån är steget inte alltför långt till Cindy Shermans ”Untitled Film Stills”-bilder där en kvinnas hela identitet växer fram som en följd av ett omgivande arrangemang.
Men alla storheter till trots, med ”Ladies and Gentlemen!” ikläder sig Moderna Museet Malmö frivilligt rollen av aptitretande lillebror till Moderna i Stockholm. Även lokalen i Malmö har allt att vinna på att fördjupa istället för att sväva på ytan. Att Moderna har många godsaker är känt sedan tidigare, vilken som helst av de medverkande fotograferna hade gjort sig bättre i helfigur.
Malmö 2012-02-29 © Martin Hägg |