Fredrik Norén vrider på tingen för att förvirra oss. På Mårtenson & Persson ökas förvirringen både av skulpturer och av målningar. Ögat tror sig se hängande handdukar och tygbitar draperade på väggen. De realistiskt hängande textilierna består av spackel i lager lager, som konstnären målat i mörka lackfärger. Det är det klassiska tricket att lura ögat, trompe l'œil. Och ögat blir lurat.
Målningarna har titeln ”Resting Canvas”, alltså dukar som vilar. Om det betyder att konstnären tagit ledigt eller om dukarna pustar ut i bildexplosionens tid, må vara osagt.
Även skulpturen "The Way" luras. Det ädla träet med sina ådringar är av frigolit och målat i olja. Vilken väg det är, berättar inte Fredrik Norén. Denna hög av bokstavsliknande former sägs vara en parafras på vägvisare av den amerikanske minimalisten Carl Andre. I ett hörn under taket finns det balkliknande föremålet ”Appearing Structure” (i frigolit) som för att öka stabiliteten.
Förvirrande. Konstnären vill att vi ska se något annat än världens vanligheter. Jag tänker på vad den danska poeten Inger Christensen en gång skrev, att motsatsen till ordning inte är kaos (vilket alla ordningsmänniskor fruktar), utan frihet. Nog skymtar friheten här.
Stockholm 2012-02-01 © Niels Hebert |