Arrangemanget Trästad engagerar arkitekter, byggherrar och många andra aktörer i ett flertal kommuner. Inte minst i Växjö, som just skapat sig en profil som pionjär inom träbyggande.
Växjö Konsthall förekommer höstens stora konferens och visar nu utställningen Woodstock 2012. Här handlar det istället om samtida konstnärliga tolkningar av skog, träd och materialet trä.
Hela tjugo konstnärer medverkar i denna omfattande utställning. Den är så stor faktiskt att ett par verk placerats utomhus: Ragna Berlins "Stamkulla" och Daniel Segerbergs "Livet en bruksanvisning". Båda i besläktat material, men med radikalt olika uttryckssätt.
Ett annat av de större verken fyller halva konsthallen, men är ändå relativt diskret. "Poeterna vet", av Johan Ledung, är en elegant och irrande linje av trä, ett tunt streck som far fram och tillbaka mellan golv och tak, likt ett garnnystan i sönderfall, skirt och vackert.
Mer konceptuellt är Peter Johansson och Barbro Westlings "Stockhausen". I en plexiglaslåda beskrivs processen då trä bryts ned av skadeinsekter, i realtid. Verket är ljudsatt med kraftigt förstärkta läten av trägnagarna, vars ljud annars är ohörbara för mänskliga öron.
Humor och lekfullhet präglar de flesta verken i Woodstock 2012. Ett sådant inslag utgör de komplicerade banorna av Sisyfos Minigolfklubb, som konstruerats av diverse spillbitar. Spelbara, javisst, men närapå omöjliga.
Likaså är de förvrängda proportionerna i "Short cuts" fascinerande att titta på. Axel Lieber har helt enkelt sågat ut mittenpartierna på stolar, bord och andra möbler, så att de mest liknar groteskt överdrivna barnmöblemang.
Det finns naturligtvis mörkare aspekter i utställningen, och dem står bland annat Ann Böttcher för. I hennes fall handlar det om den tyska nationalsocialismens romantiserande av skogen som reservat. Tankar som även uppmärksammades i utställningen Heimatkunde på Judiska museet i Berlin i vintras. Den tyska fascinationen för skogen tydliggjordes där särskilt i videoverket "Meine Heimat ist einer düsteres wolkenverhangenes land" av René Pape. Böttchers "The Forest Army" bildar en stark kontrast till allt det lekfulla i Växjö konsthall.
Woodstock 2012 är en mycket bred utställning som visar möjligheter med trä och träd som material och inspiration. Några snart hundra år gamla sniderier utgör historisk bas, men i övrigt är verken nya. Som besökare blir man glatt överraskad av den variation och mångfald som skapats kring ett enda material – trä.
Växjö 2012-07-03 © Thomas Lissing |
"Wally" © Fredrik Norén
"Poeterna vet" © Johan Ledung
"Verklighetens tunna hinna" © Johan Röing
"Svart bälte" © Mette Björnberg
|