Claudia Wieser, "The Mirror" – Marianne Boesky Gallery
Tyska Claudia Wieser ställer ut installationen The Mirror hos Marianne Boesky, med ett namn taget från Tarkovskijs film varifrån den hämtar sin inspiration.
Liksom Tarkovskij bryter Wieser fritt upp tid och rum, och växlar mellan olika kompletterande visuella uttryck i två och tre dimensioner. Kraftiga förstoringar av antika grekiska föremål tagna ur böcker påminner om hur Tarkovskij använder avfilmat TV-material för att förflytta betraktaren. Målningar och teckningar längs väggarna ger ett bedrägligt sken av vetenskapliga tabeller och symboler. De förskjutna speglarna är en arketypisk symbol, känd bland annat från femtusenåriga yoga sutra-texter, för en krackelerande syn på världen. De bryter sönder rummet för besökaren, som en bild av hur världen missförstås genom sinnets filter.
Installationen balanserar på gränsen mellan det verkliga och det drömda, falskt verkliga. Upplevelsen är ett pendlande mellan drömmens dimma, och den upplevda klarhet som kan föregå ett psykiskt sammanbrott.
Claudia Wieser: 12 sept – 19 okt 2013
Marianne Boesky Gallery, 509 W24th Street.
Öppet tis-lör 10-18
www.marianneboeskygallery.com
|
© Anna Boothe, Nancy Cohen, Accola Griefen Gallery |
Anna Boothe och Nancy Cohen, "Between Seeing and Knowing" – Accola Griefen Gallery
Liknande filosofiskt gods vilar Between Seeing and Knowing av glaskonstnärerna Nancy Cohen och Anna Boothe på, utställt av Accola Griefen Gallery. Det handlar om en tolkning av den buddhistiska thangkatraditionen för vilka konstnärerna delar ett intresse.
Liksom skapandet av thangkamålningar är ett kollektivt arbete utan större hänsyn tagen till konstnärsidentitet, arbetar Boothe och Cohen separat i sina ateljéer och för samman sina icke namngivna komponenter till en komplex helhet.
Verket är en mycket fri, för att inte säga långsökt, tolkning av thangkatraditionen. Inte minst är det en teknisk bedrift och en uppvisning av metoder i bearbetning av glaset. De många elementen är utförda i blåst, gjutet, sammansmält och skulpterat glas – liksom thangka innehåller flera tekniker av målning och broderi. Verket kräver och belönar förkunskap, och det behövs en del arbete för att ta in konceptet.
Anna Boothe & Nancy Cohen: 5 sept - 12 okt 2013
Accola Griefen, 547 W27th Street, 6:e våningen.
Öppet tis-lör 11-18
www.accolagriefen.com
|
© Raymond Pettibon, David Zwirner |
Raymond Pettibon, "To Wit" – David Zwirner
Inte helt olik i sin installation, men i större skala, andra medier, och annan attityd är Raymond Pettibons To Wit hos David Zwirner. Här handlar det framförallt om tuschteckningar på papper, ibland med en estetik hämtad från serietidningsvärlden, ibland mer klassisk i sin stil. Detta blandas med text vandrande från pappret ut på väggen. Referenserna är många och bygger på klassisk litteratur och konst såväl som populärkultur.
Den från Arizona stammande konstnären nådde sin breda publik i punkens Kalifornien. Han är för evigt förknippad med sin brors band Black Flag, vars skivomslag och affischer kommer från hans tuschpenna. Den konsekvent råbarkade, formellt oskolade och hemgjorda estetiken med sitt muntert milda ursinne överlever överraskande väl i gallerimiljön som är av typen vit kub. Idrottare, könsorgan och kulturpersonligheter fungerar som ikoner av den blankslitna drömmen om det moderna USA. Tabun överskrids och konstnären skrattar tillsammans med betraktaren åt samhället.
Raymond Pettibon: 12 sept – 26 okt 2013
David Zwirner, 519 W19th Street
Öppet tis-lör 10-18
www.davidzwirner.com
|
© Pieter Hugo, Yossi Milo Gallery |
Pieter Hugo, "Kin" – Yossi Milo Gallery
En annan typ av samhällskommentar står den sydafrikanske fotografen Pieter Hugo för hos Yossi Milo. Efter en tid av kringresande i Afrika har Hugo nu riktat kameran mot sin omedelbara närhet i ett samhälle som än idag lever med apartheidsystemets spöke.
Utställningen består till största delen av porträtt, och till en mindre del av landskap och stilleben. Hans nyfödda barn, en äldre man med Keith Richards-uttryck, ett par med olika hudfärg stående nakna på en strand hör till de porträtterade. Blickarna är stenhårda och defensiva, trötta men beredda att ännu en gång slåss för sin rätt. Fotografierna är alla smärtsamt knivskarpa – fototekniskt, men ännu mera avseende uttrycket som om och om igen konfronterar betraktaren.
Hugo låter de porträtterade i sällsynt hög grad vara subjektet som ifrågasätter den vars blick de möter, och dennas roll i ett orättvist samhälle. I fotografierna skildras det som för ett par decennier sedan varit omöjligt, men framförallt den bräckliga grund varpå de nya förhållandena vilar.
Pieter Hugo: 6 sept – 19 okt 2013
Yossi Milo, 245 10th Avenue (mellan 24th-25th St)
Öppet tis-lör 10-18
www.yossimilo.com
New York 2013-10-02 © Mattias Lundblad |
|
© Claudia Wieser, Marianne Boesky Gallery
Courtesy of the artist and Marianne Boesky Gallery, New York © Claudia Wieser
Photo credit: Jason Wyche
Courtesy of the artist and Marianne Boesky Gallery, New York © Claudia Wieser
Photo credit: Jason Wyche
© Raymond Pettibon, David Zwirner
© Raymond Pettibon, David Zwirner
© Raymond Pettibon, David Zwirner
© Pieter Hugo, Yossi Milo Gallery
|