Under senare tid har dokumentärfilmen fått ett uppsving – på fiktionens bekostnad. I och med detta har film- och fotokonst, som återtagit en del förlorad mark, ånyo iklätt sig rollen av bevismaterial, av sanningssägare. I detta jordnära gebit finner man även en stor del av Malmö Konsthalls bidrag till Malmösatsningen Fotografi i fokus.
Här är den skakiga filmkameran som klippt och skuren. I Sven Augustijnens film Spectres följer ”dogmakameran” hack i häl på forskaren Jacques Brassinne i dennes nystande i mordet på Patrice Lumumba – Kongos förste folkvalde president. Den kongoleanska djungeln blir föremål för en nattlig brottsplatsundersökning. Märken efter kulor detekteras i träden och vittnen förhörs i något som liknar ett klassiskt detektivarbete där det gäller att rota fram, hitta och ställa de ansvariga till svars. Augustijnens film uttrycker ett ”back to basic” i en samtid där det mesta av radikala åsikter sedan länge drunknat i relativismens mischmasch.
Lika politisk är Alfredo Jaars Untitled (Newsweek) där en rad förstasidor av tidningen Newsweek (med nyhetsbilder av OJ Simpson, Richard Nixon, Nelson Mandela med flera) ackompanjeras av korta noteringar om våldets samtida Rwanda: ”At least 1,3 millions Rwandans have fled their homes /…/ More than 30,000 bodies wash down the Kagera River…". Hinten om ett missriktat journalistiskt fokus kan inte bli så mycket tydligare än så här.
Jaars film The Sound of Silence är kanske utställningens mest intrikata uttryck för en ”jag var där”-känsla. Mitt i de rullande textremsorna om ”Kevins” mentala och fysiska resa genom Afrika bränner några knivskarpa fotoblixtar plötsligt av - rakt mot den inte ont anande publiken – som en omskakande eloge till ett avslöjande snapshot.
Paradoxalt nog leder vurmen för fotografens sanningsiver även in på stigar som vare sig har med mörkrumsvätskor eller datorer att göra. Hos Dave Hullfish har platsens betydelse, innebörd, laddning, fått en fysiskt konkret utlöpare. En jordplätt med spirande grässtrån, en demolerad karta, en Sputnik-lik rymdfarkost för oss till artefaktens förlovade land – ett bevismaterial så gott som något.
Malmö Konsthalls Fotografi i fokus utgör en ömsint uttolkare av en profession i ständig rörelse – av ett område som förpliktigar även i ett tidevarv av disciplinernas upplösning.
Malmö 2013-02-20 © Martin Hägg |