I kölvattnet av kinaboomen har även dagens Indien kommit att framstå som ett av samtidskonstens ”hot spots”. Kulturhusets storsatsning på Indisk konst för ett par år sedan är ett exempel på detta, utställningen India Art, nyligen på danska Arken, är ett annat. Indienvurmen kan te sig uppfriskande antivästorienterad - men också eurocentriskt populariserat med bilder som befäster framför att utveckla.
Under alla omständigheter exponeras, eller kommenteras, en indisk exotism. Med Sheela Gowda på Lunds konsthall har en del av Indien (trakten runt Bangalor där konstnären är bosatt) bokstavligen transporterats till Lunds konsthall. Med en närmast manisk besatthet undersöker konstnären inte minst kospillningens konceptuella, praktiska och estetiska kvaliteter – såsom färg, byggmaterial eller kons ”naturligt” runda avföring.
Denna kospillning är, tillsammans med tjärfat och rester av byggmaterial, ofta inrangerad likt västerländskt modernistiska assemblage. Här emellertid befriade sin förlegat ytliga färg- och formlek till förmån för en hinduistiskt präglad ”kodyrkan” – en eloge till kon som livgivande jordbruksredskap, spannmål, bränsle…
I My Private Gallery har Gowda skapat ett avskärmat rum där kospillningen samsas med akvarellporträtt av människor från den trakt där hon bor. Hennes Stock utgörs av kartonger med kulor av kospillning – redo att när som helst nyttjas som byggmaterial.
Omvänt kan själva ögat, tolkningen, utgångspunkten, sägas vara Gowdas verkliga intresse.
Fotografiet Protest , My Son, avbildar ivrigt gestikulerande (med en västerländsk blick: ”förvildade”) medlemmar ur det indiska stamfolket Hakki Pikki. Infällt finns samma bild där en del av folket försetts med antroposofiskt korrekta indianska huvudbonader - som en sarkastisk kommentar till en kolonialt västlig synvinkel.
Visst rör sig även Gowda således i fältet för Indisk exotism. Men ytan är lurig, hennes konst är också allmänmänskligt feministisk med sin närhet till jord, liv, ursprung. Växtassociationerna i väggkonstverket Gallant Hearts gör bilden än tydligare. Gowda slår an tangenter som är allt annat än nationsbundna.
Lund 2013-06-24 © Martin Hägg |
"Stock" © Sheela Gowda
"Protest, My Son" © Sheela Gowda
"Private Gallery" © Sheela Gowda
|