Den norska konstnären Vanessa Bairds stora akvareller fyller museets rum på bottenplanet, som för ovanlighetens skull är helt öppet utan mellanväggar. Det är starka och skickligt utförda akvareller med ett helt annat anslag än det som vanligtvis förknippas med tekniken.
Varje akvarell blir till en öppning in i det fördolda och liksom Alice i Underlandet faller vi ner i Vanessa Bairds undre värld. Hon söker och finner de delar av den mänskliga tillvaron som ligger bortanför offentlighetens yta. Hon undersöker våra hemligaste och mörkaste fantasier och ger dem en gestaltning. Vad händer om Guldlock faktiskt inte var det gulliga barn, som skildras i sagan utan dödade björnarna istället.
Många av Bairds bilder har en självbiografisk utgångspunkt, men är ändå allmängiltiga. Referenserna till sagornas värld är många. Svårigheterna med moderskapet skildras i en av de stora akvarellerna, där kvinnan/modern ligger utslagen på golvet i sin genomskinliga klänning med könet svullet och rött, medan barnen leker runt henne. Ett porträtt av dottern, som tappat sina båda framtänder med blodet rinnande utefter hakan, ger associationer till vampyrer.
|
"There is yet another reason..."
© Vanessa Baird
|
"Liggande kvinna på golvet"
© Vanessa Baird |
Det drastiska och vulgära är aldrig långt borta. I en av akvarellerna citeras Valerie Solanas, författaren till SCUM-manifestet. Där värmer sig en kvinna så nära brasan i den öppna spisen att bakdelen tar eld. Sällan har väl slanguttrycket "Ta dig i brasan" fått en mer konkret visualisering. I Bairds bildvärld har vulgariteten en ömsint vinkling byggd på förståelse och medkänsla och parad med ett sinne för humorn i allt det groteska.
En serie små akvareller med utgångspunkt i Elsa Beskows saga Tant Grön, tant Brun och tant Gredelin finns också med på utställningen. Bairds akvareller ger sagan en helt ny vinkel kring tanternas umgänge med den farbror Blå, som också förekommer i sagan.
Baird fick i mars 2011 ett uppdrag för norska regeringen att göra tre fresker i den nya regeringsbyggnaden R6. Skisserna färdigställdes före attentatet mot regeringskvarteret 22 juli 2011 och fick godkänt. Två av freskerna är monterade på sina tilltänkta platser medan den tre har, efter protester, fått en ny placering. Det har varit en häftig diskussion för och emot Bairds byråkrati-kritiska bilder med flygande A4 papper, som några associerar till själva explosionstillfället. En diskussion liknande den som nu också förs för och emot svenske Jonas Dahlbergs förslag till minnesmonument på Utøya. De båda konstverken och debatten omkring öppnar också för frågan vad eller om man överhuvudtaget vill minnas. Det är lättare att sopa det fruktansvärda under mattan. Hålla det fördolda kvar under ytan, där Vanessa Baird finner utgångspunkterna för sina bilder.
Göteborg 2014-06-03 © Berit Jonsvik (text och foto) |
"Your blood in mine" © Vanessa Baird
© Vanessa Baird
"The rest is silence" © Vanessa Baird
|