Fotoförlaget Aperture i New York visar Denise Grünstein, Julia Hetta, Martina Hoogland Ivanow, Julia Peirone och Elisabeth Toll i utställningen Different Distances, sammansatt av Greger Ulf Nilson.
Samtliga rör sig i det fält som förbinder konst- och modefotografi. Liksom mode är ett verktyg för att skapa en idé om oss själva, ger fotografiet ett flöde av avgörande och självbildsskapande ögonblick som går in i evigheten. Julia Peirone vänder dessa ut och in och fryser tonårsflickor i de mellanrumsögonblick som normalt sållas bort i flödet.
Denise Grünstein har besökt Skagen vars ljus är en så stark del av det nordiska bildarvet. Hon berövar oss det alltför lättlästa ansiktet och täcker det med hår i samtliga fotografier. I Flatbed är även kroppen borta, endast skalet av kläder och hår är kvar. Hon står också för utställningens enda videoverk, med hår som faller framför en huvudlös person. Hår, som snabbt byter betydelse från kroppsdel och skönhetsbärare till avfall är en kraftfull symbol, och det fallande håret blir en mångtydig transformation.
Martina Hoogland Ivanows verk lockar i det mindre formatet betraktaren nära. Hon pressar det fotografiska materialet till dess gräns, och fotografiet slutar vara minnesbilder. Istället blir det avtryck av det grumlade minnet. Ansikten bara antyds, och försvinner i skuggor eller i fräter ut i vitt.
|
© Martina Hoogland Ivanow |
Julia Hettas samtidigt allvarstyngda och skira verk har motstridiga tids- och platsmarkörer. Någonstans mellan renässansporträtt och en populärkulturell idé om det nordiska bär de ett starkt eget och konsekvent uttryck.
Elisabeth Toll har dock den största bredden. Här finns en stark precision särskilt i färgkompositionerna, och samtidigt en lätt absurd sida.
Det handlar om superstjärnorna inom en genre som blivit ett nationellt kännetecken. Den fråga om verklighet utställningen behandlar är knappast ny - i själva verket fotografiets äldsta. Som föremål för en vårdnadstvist mellan naturvetenskap och konst ser fotografiet aldrig ut att komma ur sin identitetskamp mellan fakta och fiktion. En motsvarande position, mellan konst och kommers, har modet. Utställningen befinner sig därför mellan två spänningsfält och som arena för dessa ämnen är den självklar och intressant.
New York 2014-02-11 © Mattias Lundblad |
© Julia Hetta
© Elisabeth Toll
Aperture Gallery
547 W 27 Street 4 tr., New York
Öppet mån - lör: 10 - 18 |