Olle Nymans tidigare monumentalateljé är ett ljust och välkomnande rum, om än inte helt lätt för utställarna att självklart ta kommandot i. Takets sneda vinklar och trappans interferens med rummet kräver en visuell presentation med stor autonomi.
Den har Eva Lange, sommarens utställare i Olle Nyman-ateljén; här finns ingen tvekan om vem som håller i den konstnärliga taktpinnen. Hennes sätt att arbeta i kongenial anda med rummets grundkaraktär är både logiskt och visuellt anslående. De monumentala verken (oavsett storlek) framträder här i all sin pregnans; gipsens sköra vithet mot brädgolvets råa ockratoner framstår snarast som en rumslig och koloristisk förlängning av tonerna och den immatriella atmosfären i Eva Langes ateljé på söder i Stockholm.
|
Arbetsbord med olika experiment och småskulpturer © Eva Lange |
Utställningen är en samlande retrospektiv, utan den skymmande bokslutkaraktär sådana ibland kan få. Här finns lättheten och experimenterandet, här finns flyktigheten och det massivt monumentala, här finns både det avslutade såväl som det (ibland skenbart) just påbörjade.
Vissa verk liksom lyfter sig för att kika över staketet i ren expermentlusta; andra är introspektiva eller stilla och meditativa. Man slås av bredden i uttryck, problemlösningar samt underliggande berättelser. Inom ett relativt klart avskilt område har Eva Lange skapat en rymlig trädgård för sina tankar. För det är just det som dessa skulpturala objekt närmast kan liknas vid – tankelöpor.
Även om merparten av Langes verk bärs av den självklara seriositetens massivitet (som i "Porträtt av en främling), finns här också mycket humor och referenser till upphöjda vardagssituationer.
I den lilla skulpturen "Fiskafänget", exempelvis, har Lange fångat sommarens credo om lata dagar vid havet, de då man fångar småfisk mellan tårna. En mer synkron sammansmältning av hur det känns och hur det ser ut – taktilitetens möte med det visuella – är svårt att tänka sig.
Den överrumplande synbara lättheten i alabasterskulpturen "Vågen I" (som naturligtvis väger sina modiga kilon) är ett annat exempel på bildlösningar där verkets motriktade inneboende egenskaper skapar komplexa föreningar. Associationerna löper ledigt mellan den vågformade "vingens" flytande lätthet och alabasterns massiva tyngd.
Stockholm 2014-06-17 © Leif Mattsson |
"Lilla hjärtat", 1996, granit © Eva Lange
"Porträtt av främling", 1989, brons
© Eva Lange
"Vågen I", 2012, alabaster © Eva Lange
"Fiskafänget", 1993, brons
© Eva Lange
|