Ragnar Schmid - Galleri Aveny t.o.m. 9 mars
Endorfinerna pulserar i Ragnar Schmids intensivt röda gym. De regnar sedan stillsamt ned över de ihärdigt tränande människorna. Den röda färgen har historiskt en stark konnotation och används ofta i provocerande och aggressivt syfte. I Schmids röda gym däremot, vilar ett harmoniskt lugn, trots allas ansträngningar med träningsredskapen.
I målningen Plankan, liksom i skulpturen med samma namn, ligger en man med armarna i golvet. Han tycks pressa sig till ännu en sista armhävning med ett bestämt uttryck i ansiktet. De nya tänkbara musklerna ligger tecknade likt lösryckta pusselbitar i hans kropp. Iskalla ljusgröna prickar svävar ovanför, som yrselprickar bakom ögongloberna. Avsaknaden av djupperspektiv gör golv och väggar till abstrakta plan, fokus hamnar istället på personernas förehavanden.
Schmids röda gym får mig att tänka på Henri Matisses L´atelier Rouge från 1911. Liksom Matisse arbetar Schmid sällan med skuggor utan skildrar ljus genom intensiteten i sina färgval. Målningarna är bedrägligt enkla i sin komposition, men deras tillplattade perspektiv vränger på verklighet och rumsuppfattning. Skiftande röda färgtoner i olika mättnadsgrader samspelar och utstrålar stillhet. Att träna på gym är en svettig, men i huvudsak introvert syssla. Schmids skildring av denna sysselsättning blir till ett nästan paradisiskt tillstånd bland hantlar och skivstänger.
Roger Simonsson
- Galleri Uddenberg t.o.m. 9 mars
Inget är givet kallar Roger Simonsson sin målning nr 1 på utställningen. Och i hans abstrakta och expressionistiska bildvärld verkar just inget givet på förhand. I de otaliga övermålningarna kan vi följa en tidslinje i målningarnas tillkomst. Det är många färgsprakande och överraskande infall, om än inte så lätta att tyda. Med sin titel och en pålimmad bild av Himalaya ger målningen K 2 ändå en ingång till en berättelse. I en starkt röd målning anas berget K 2, även känt som Mount Godwin-Austen, som anses vara ett av världens svåraste och farligaste berg att bestiga. Målningarna andas lust med lekfulla anslag och en finjusterad färgsensibilitet. Det är samtidigt raspigt, kärvt och knotigt. Titlar som Det är bara vinden, Hippieskogen och Hårt regn vittnar om en samhörighet med en omgivande natur. Kanske är det skildrandet av den, som ger målningarna en speciell och oberäknelig karaktär.
Göteborg 2014-02-26 © Berit Jonsvik (text och foto) |
"Plankan II" © Ragnar Schmid
"Skivstång II" (detalj) © Ragnar Schmid
"K2" © Roger Simonsson
|