Över ett dramatiskt bergslandskap, färgat rött av en nedgående sol, flyger/svävar/hoppar en man och en kvinna. De tycks fria att röra sig obehindrat över jordens yta. Målningens titel är Gelochelidon nilotica, det latininska namnet för fågelarten Sandtärna. Den betecknas som sällsynt i Sverige. Pekka Söderberg kallar sin utställning på Vänersborgs konsthall för "Planetskötarna". Kanske är mannen och kvinnan i målningen vår planets skötare och lika sällsynta som Sandtärnan.
Skulpturer i olika material dominerar utställningen. Varje skulptur är en berättelse med många bottnar. Mycket är relaterat till Mother Nature, eller Mom o tot hoh e ror non a tot u ror e, som en av skulpturerna titulerats på barnens hemliga språk. Skulpturen är en björkstam med en ring av småbjörkar omkring sig. Björkstammens förgrening liknar en kvinnas sköte.
Det är en lekfull utställning med en allvarlig underton, där vår planet och dess omgivande rymd är utgångspunkter. Allt är inte så uppenbart och lättolkat, men uppmuntrar till eftertanke.
En rökande kvinna iförd mössa och mörka solglasögon häller ut en vit vätska. I titeln anges två möjliga scenarier med både ett utropstecken och ett frågetecken No one can stop me! Can anyone stop me? Det är en träskulptur, mödosamt uthuggen med alla sina detaljer. Figurativa skulpturer i trä har sin egen tradition alltifrån Döderhultaren till K G Bejemark och internationella storheter som Stephan Balkenhol. Pekka Söderberg utvecklar den traditionen och tillför andra och nya material vartefter.
Den blå planeten i glasfiber, verkar sväva ut mot okänt mål i rymden och lämnar ett grönt spår efter sig i den hängande gruppen The departure of the continents. När allting i universum tycks vara i rörelse erbjuds en räddning i form av en uppblåst farkost. Ett vitt uppblåst plastmoln för embarkering On the way back to the mothership.
Utomjordiska element från science fiction-världen är återkommande inslag, bland annat i teckningar direkt på väggarna. Teckningen Warm worm får sin tredimensionella motsvarighet i skulpturen Massive attack. Det absurda är aldrig långt borta. Av skogshuggaren i Result of the anti terror operation återstår bara de kängförsedda fötterna, avkapade vid fotknölarna och där trädet fortfarande står upprätt. En urskillningslös terrorbekämpning kan slå mer mot bekämparna än mot eventuella terrorister.
Det är roligt, tänkvärt och formsäkert. Men kanske hade man önskat ett större utställningsrum som mer kunde ha gynnat samspelet mellan de olika skulpturgrupperna.
Vänersborg 2014-03-19 © Berit Jonsvik (text och foto) |
"In a narrow ditch a funny fight"
© Pekka Söderberg
"No one can stop me!" © Pekka Söderberg
"The departure of the continents "
© Pekka Söderberg
|