Efter drygt tre lyckosamma år på Riddargatan väljer nu galleristerna Anna Bohman och Elle Frie att ta ett rejält kliv uppåt i utställningsyta. Karlavägen 15 B är den nya adressen där de disponerar så mycket som 180 kvadratmeter (inklusive kontor och biytor). Avståndet till Lars Bohman Gallery är bara några hundra meter och i närområdet finns också Galleri Mårtenson & Persson och Galleri Jan Wallmark. Omkonst önskar lycka till i de mycket imponerande men naturligtvis relativt krävande nya lokalerna.
Amerikanskan Amy Feldman (f. 1981) är först ut att prova de nya spatiösa ytorna. Lämpligt nog, kan tyckas, då hon redan hunnit visa sig i de tidigare lokalerna (2013). Hennes bildspråk kan för en europé, och i synnerhet för en svensk, kännas ganska så hemtamt. Här ekar röster från ett Rodhe-femtiotal i det formella sökandets tecken. Men associationerna går även till senare anslutande bildpoeter i "den kärva skolan", som exempelvis Torsten Andersson.
Utställningsvy andra rummet |
I ett internationellt konstklimat som (åtminstone på biennaler) ofta färgas av relativt enformiga politiska utspel, är Feldmans verk sannerligen att betrakta som undantag. Hennes arbetsmetod är effektiv och bilderna skenbart lättillgängliga. Färgerna har reducerats till två och formerna till några få, enkla "organismer". Perceptionen inträder omedelbart: pratbubblor, tv-skärmar, svällande kroppsdelar – allt registrerat som genom ett cartoonartat filter. Erotiken finns där men är inte påträngande; en kylig saklighet blandar sig i det potenta actionmåleriet.
Egentligen har inte Feldmans målningar någon "skala" i traditionell bemärkelse. De förlorar knappast på att krympas eller förstoras, vilket "konfrontationen" med de nya lokalerna tydligt bekräftar. Naturligtvis förändras den momentana kraftfullheten vid eventuell ned- eller uppskalning, men bildspråkligt leder det inte till någon förlust. Hennes medvetet naiva former står emot alla jämförelser. De verkar i egen sak, i eget revir.
Stockholm 2015-09-09 © Leif Mattsson |