Bortom China Town, i Soho, på Brewer Street, i ett parkeringshus på översta våningen visar The Vinyl Factory Ryoji Ikedas stora installation ”Supersymmetry”. Hela översta våningen på Brewer Street Car Park är mörklagd och i entrén står att läsa en varning för blinkande ljus som kan framkalla epileptiska anfall.
Och mycket riktigt i första rummet står stora ljuslådor som pulserar och blixtrar. Rummet vibrerar av ljud. Varje låda innehåller tusentals mikroskopiska kulor från kullager som tycks sväva runt som partiklar, atomer, materia i ett bländvitt tomrum. Kulorna bildar mönster och former, påverkar varandras rörelse som i sin tur påverkar nästa som påverkar nästa och så vidare – ett slags teoretisk, partikelfysisk bildkonst. En laserstråle skannar dessa rörelser och översätter det hela till data och ljud. Överallt är det riggat med stora högtalare och ljudbilden studsar och panoreras runt i lokalen ackompanjerad av stroboskopeffekten.
|
© Ryoji Ikeda, Foto: Herman Lohe |
Ljudet är nästan plågsamt och i ljudbilden finns frekvenser och ljud jag inte visste existerade, än mindre upplevt. Ljud med otroligt höga frekvenser blandas med dova toner och något som nästan påminner om hav mot strand. Jag överväldigas lite grann över all tankeverksamhet bakom detta verk som Ikeda kallar: ”supersymmetri experiment”.
Det är komplext och det blir nästan plågsamt att stirra ner i dessa ljuslådor. Det är svårt att se om det är en projicering på bildskärm eller fysiska, riktiga kulor som far fram över ytan.
Installationen blir med sin ljud- och ljusbild påträngande och nästan lite obehaglig. Den manar på och trycker besökaren vidare in i nästa stora rum där två långa rader av monitorer och skärmar står uppställda – närmare bestämt 40 meter videoskärmsvägg med två parallella rader. Två långa rader med 20 monitorer är placerade framför dessa. Denna del kallar Ikeda: ”supersymmetri experience”
Jag måste tillstå att verket får extra kraft av det faktum att utställningen är på denna oväntade plats, i ett parkeringshus mitt i London. Avskalat och snillrikt enkelt i sin utformning lyfter The Vinyl Factory ett parkeringshus till något alldeles extra: En plattform för samtidskonst och experiment.
Något som ser ut som matematiska formler och diagram projiceras på videoskärmarna. Dessa bilder analyseras i sin tur och beskrivs som matematisk data på monitorerna i ett rasande tempo. Att försöka hänga med och registrera för att få ett sammanhang är lönlöst.
|
© Ryoji Ikeda, Foto: Herman Lohe |
Alla dessa skärmar och monitorer, all data och matematik bildar tillsammans en kakofoni av ljus, text, färg, form, ljud och rörelse. Ikedas installation och det ljudlandskap han skapat tränger sig under skinnet. Det enorma informationsflödet blir överväldigande och det är inte förrän sinnena kapitulerar som ett slags harmoni uppstår. När jag kopplat bort min logik och betraktar detta verk helt förutsättningslöst, det är då magin uppstår. Det är då partikelfysik och matematiska modeller blir till vacker konst.
Se den suggestiva videon gjord av The Vinyl Factory>>
London 2015-05-22 © Herman Lohe (text, foto)
|
© Ryoji Ikeda, Foto: Herman Lohe
© Ryoji Ikeda, Foto: Herman Lohe
© Ryoji Ikeda, Foto: Herman Lohe
© Ryoji Ikeda, Foto: Herman Lohe
© Ryoji Ikeda, Foto: Herman Lohe
|