Mutationer är förutsättning för evolutionen. Ofta förknippar vi väl dem med underliga missbildningar – kanske en orm med två huvuden, en människa med sex fingrar, ett barn med en särskild sorts intellektuell funktionsnedsättning, en tonårig ninjasköldpadda eller skräckfilmens oformliga köttklumpar med ondsinta hjärnor. Men mutationer kan också vara positiva, skapa oväntade premisser för förändring.
Muterad Natur kallar Mia Malmlöf och Göran Hägg sin gemensamma utställning i BoMo konsthall i Borlänge. Här rör det sig om mer oförargliga, roliga eller vackra mutationer, snarare i betydelsen förskjutningar av konstnärlig form, än allvarliga defekter i arvsmassan.
|
Ur serien Spegling © Mia Malmlöf |
En titel på en utställning kan slå an en ton, ge en vink om i vilken riktning konstnären vill att betraktaren ska börja tänka. Titlarna på enskilda konstverk kan vara underordnade utställningens tema, vara beskrivande eller mest referera till konstnärens egna associationer.
Mia Malmlöfs målningar har enkla rediga namn som Spegling, Barockkällan, Djuren vid Källan och Sensommardans. De beskriver inte målningarna men berättar på en konkret nivå om konstnärens utgångspunkter.
I ett fotomontage visar Mia Malmlöf sina förlagor till målningarna. Det är utsnitt ur vattenlandskap med näckrosor, grönska, speglingar av himmel och växter. I bilderna återkommer bladformer och stjälkar i varierande formationer. Kompositionerna i naturmålningarna har inget egentligt centrum; utan hierarkisk ordning sprider färger och former ut sig över bildytan. Varje form har ändå en gräns mot sin granne så det finns en annan sorts ordning i detta. Ögat får leta sig fram i ett myller av detaljer. Det är ett mycket dekorativt och lustfyllt måleri. Samtidigt är det på något sätt opersonligt; något emotionellt tryck skapas inte i de jämlikt utspridda bildkomponenterna. Det får bli en kvardröjande fråga: är det ett konstnärligt val?
|
Konstruktionsteckning © Göran Hägg |
I det främre rummet visar Göran Hägg tre stora skulpturer samt en stor mängd små figursågade målningar. Fjäril och Bläckfisk på varsin vägg anspelar direkt på temat mutation. Här jobbar Hägg, med ett överdåd i material och form, fram monsterlika varelser som fortfarande har en viss förankring i sina verkliga förebilder. Konstruktionsmålningar kallas de små verken, en sorts omöjliga figurer, en blandning av synvillor, maskiner, djur som lever i havet, maskar och annat.
I konsthallens innersta rum visar Hägg ett tiotal konstruktionsteckningar i pastellkrita och blyerts, hybrider mellan maskiner och växter. Flera liknar flygplan och har vingar. Ibland sätter de sig på tvären, landningsstället lutar sig bakåt som en motvillig femåring. Formspråket är lite trubbigt, färgen domineras av gula nyanser. De är roliga och humoristiska och handlar kanske inte bara om maskiner.
Kanske kan man påstå att de två konstnärerna ingår i en tradition där man på något vis inte vill krångla till det för åskådaren. What you see is what you get.
Borlänge 2017-10-12 © Maria Backman |
Serien Spegling © Mia Malmlöf
Ur serien Spegling (detalj) © Mia Malmlöf
Fotomontage © Mia Malmlöf
Konstruktionsmålningar © Göran Hägg
|