Galleri Svarta Gran är en mycket liten lokal som är belägen i källarvåningen i en vanlig villa i Borlänge. Det är ett fint exempel på hur konstlivet i Dalarna har vitaliserats de senaste åren. Nya konstnärsdrivna initiativ har tagit plats. Galleriet har lyckats skapa en egen plattform och ambitionerna är att visa samtida kvalitetskonst.
EPA-traktorn är en företeelse som har visat en väg in i den svenska landsbygdskulturen för den brittiske konstnären Richard Galloway. Hans nya hembygd finns numera i Bjursåstrakten några mil norr om Falun. Här är EPA-traktorerna vanliga bland ungdomar och byggandet av dem engagerar ofta stora kompisgäng och hela familjer. Galloways utställning handlar om fascinationen inför detta fenomen.
Beaver Hills, alltså Bjursås, syns i ett av de större svartvita grafiska linoleumsnitt som inleder utställningen. Här ser vi infarten till samhället från riksväg 70 – Handelsbanken, macken, busshållplatsen, återvinningsstationen. På den asfalterade planen syns hjulspår från EPA-traktorer som sladdat runt och skapat ett slags tags för att visa att ”vi var här”. Mjölkkartongerna tornar upp sig i geometriska formationer. Vinflaskorna som inte fått plats i glasbehållaren berättar om vuxenvärldens intressen. Ödsligheten är påfallande.
I nästa bild ser vi hur familjen hjälper sin tonåring i bilbygget. Här är det inte enbart killar som sysslar med EPA-traktorer, det finns ett stort intresse även hos tjejer. Och det är några av dessa som Galloway porträtterar i selfieliknande poser med skilda attribut – Sparrow, T Rex Hands, Trout Pout.
I en serie små blyertsteckningar skildrar Galloway vägfik och syltor i Falutrakten. Fricks konditori i Rättvik och Frendos i Bjurs är ett par viktiga samlingsplatser för ungdomar.
Galloways utställning är inte stor till omfånget, bilderna är ganska små och uttrycken lågmälda i betydelsen att de inte innehåller stora gester. Här handlar det om att skapa en sammanhållen berättelse kring ett tema om en nyinflyttad människas intryck av en viss aspekt i ett samhälle. Bilderna är mycket skickligt utförda i linosnitt, en reduktionsteknik som kräver precision. I dussintals enskilda tryck skildras tjejerna i selfieserien.
Richard Galloway har sin bakgrund i en serieteckningstradition med rötter i den brittiska kulturen och som har flerhundraårig tradition av berättande med såväl moralisk som samhällssatirisk underton.
Borlänge 2018-11-28 © Maria Backman |
Lappens gatukök © Richard Galloway
Rättvik © Richard Galloway
Frendo © Richard Galloway
|