I en egenkurerad utställning fyller Lars Blomqvist och Mikael Olofsson hela Konstföreningens galleri med foto, teckning och måleri. Till synes helt olika uttryck ställs sida vid sida. Det är äventyrligt att så göra. Men när det lyckas uppstår ett samspel mellan de vitt skilda verken. I detta fall förstärker och förhöjer konstnärskapens olikheter utställningen som helhet.
Mikael Olofsson visar nya verk med samlingsnamnet Variationer. Alla tillkomna under perioden april-augusti i år och utförda som glödritningar och med linolja på papper. Olofsson fortsätter att utforska den sexuella kroppen. Nu ristar han kroppar där detaljer styr in associationerna till en ny form av mänskliga levande väsen. Det är kanske inte en ensam kropp utan två kroppars sammanflätade former, som bränts in i pappret. Resultatet blir en rörelse och inte ett realistiskt redovisande. Det är inget Kama Sutra, utan mer ett närmast abstrakt förhållningssätt till den mänskliga kroppen och kroppars möte. Mängden små bilder ur den stora serien Erotica blir till kapitel i den oändliga berättelsen om människan och hennes drifter.
|
Installationsvy © Mikael Olofsson, Lars Blomqvist
(Klicka på bilden för högre upplösning) |
Lars Blomqvist visar målningar och teckningar. Mot Olofssons organiska kroppar kontrasterar Blomqvist med ett stramt och abstrakt måleri. Han utgår från ett arrangemang med kartongbitar, som han sedan målar och varierar seriellt. Han benämner denna serie ”utan titel” (hjärtats övertygelse)” och inleder så en poetisk tankebana med utgångspunkt från den zen-buddistiska estetiken. Alla titlar börjar så: utan titel för att sedan följas av en kort mening. Läser man ihop dessa korta titelmeningar blir det ren poesi; (otåliga upphetsade sinnen), (varken tänka för mycket eller för lite).
Blomqvist utforskar mellanrummens betydelser i ett lågmält och omsorgsfullt måleri. Även i teckningarna arbetar Blomqvist kring en idé. De blå linjerna virvlar kring på pappret likt stormvindar och bygger ihop sig med varandra. I det innersta rummet landar teckningarna i en filosofisk dikt om ej zen, ej morandi.
Galleriet är disponerat så att Olofsson börjar ensam i rum ett och Blomqvist visas ensam i rum tre och däremellan blandas verken. Blomqvists målningar ger tyngd och Olofssons linjekroppar ger rörelse. Tillsammans skapar de en utställning där de ger till och tar från varandra och där helheten blir större än delarna.
Göteborg 2018-09-20 © Berit Jonsvik (text och foto) |