En rund kanna, kanske av vit emalj med en målad blomma på och med några olika växter nedstuckna i öppningen. En kvist med äppelblommor, en ringblomma och någon annan som ser vissen och prasslig ut. Äppelblommorna som ska bli frukt. Vattnet från kannan som kan hjälpa växtens överlevnad genom människans omsorg. Här är en fågelmamma som matar sina två ungar.
Här har vi målningar i form av klassiska blomsteruppsättningar med objekt, djur och växter som associerar till motiv om fåfänglighet och förgänglighet. Minns att livet är kort och döden lång! Vissna löv, dyngbaggen som äter gödsel, fjärilspuppan och fågelungarna ger associationer till livets gång med födelse och död. Till dessa traditionella symboler har Brus lagt egna – farfars målade vattenkanna, farmors formar för bakverk och maträtter hänger från ett trädliknande föremål, ett foto i en ram av konstnären själv som barn med farfars vattenkanna i handen, fladdermössen och fjärilarna.
I ett eget rum visas en svart-vit videofilm, animerad stop-motion, där vi ser ett slags växt som ständigt förändras. Stående på en liten fot lever den, tappar löv, det växer ut nya som ser annorlunda ut, slingor och tunna grenar krullar ihop sig, nya konstiga blommor slår ut och små detaljer som inte alls är växter dyker upp, kanske muttrar eller snäckor. Filmen är både tekniskt väl genomförd och även med det till synes enkla temat omväxlande och spännande att sjunka in i. Förändringarna är organiska och har en fin rytm.
|
Harungen, 2019,
collage och olja på MDF
© Anna-Karin Brus |
Stillbild från video In the Dark
2018 © Anna-Karin Brus |
Memento – ”Kom ihåg” kallar Anna-Karin Brus sin utställning på Galleri Svarta Gran i Borlänge och minnen från barndomen och från farföräldrarna är temat. Farmor och farfar var säkert gamla redan då, för två-tre decennier sedan, i barnets ögon kanske uråldriga, och nu lever de kvar i konstnärens minnesbilder. Även om Brus hämtar inspiration från sin barndom finns (tack och lov) ingen betungande sentimentalitet i verken. Utöver de personliga minnena finns ett parallellt motiv som behandlar naturens arter, växter och djur, som i många fall hotas av utrotning och förstörelse.
Det är en liten och ganska stillsam utställning till omfånget. Bilderna går i en grågulsvart färgskala, påminnande om äldre fotografier. Noggrant återgivna växter och djur i en teknik där konstnären blandat collage och måleri på träskivor i ett ljusdunkel som samtidigt är sakligt och suggestivt. Genomtänkt och sammanhållet. Det är en sevärd utställning med olika grader av svart som dröjer sig kvar i minnet.
Borlänge 2019-04-17 © Maria Backman |
The Wait, 2011, 3D-collage
© Anna-Karin Brus
|