Den sedan 1965 återkommande grafiktriennalen har denna sextonde gång temat Norden med deltagande konstnärer från Island, Danmark, Norge, Finland, Åland och Sverige. Utställningen arrangeras av Grafiska Sällskapet i samarbete med NP33, Norrköping, Trelleborgs Museum och Kulturens Hus, Luleå. |
Utgångspunkten för Grafiktriennal XVI har varit att teckna en bild av grafikens nuläge i Norden, om dess villkor och förutsättningar i en tid då både ”marknaden” och högre konstnärliga utbildningar marginaliserat konstarten.
I Press On!, en av de två omfattande utställningskatalogerna, diskuterar konstnären Nina Bondesson bland annat svensk utbildningspolitik och hur utrymmet för grafisk konstutbildning monterats ned i takt med ett målstyrt och implementerat teoretiserande. Hon varnar för förlorande av tekniskt och metodiskt kunnande och inte minst: en språklig förtvining av ett konstnärligt fält.
I publikationen finns för övrigt en samlad förteckning över befintliga grafikverkstäder i Norden samt presentationer och bildmaterial från ett urval av verkstäderna. Press On! utgör i mina ögon en viktig del av utställningen där inte bara den övergripande intentionen manifesteras – den väcker också ett välbehövligt intresse (inte minst kulturpolitiskt) för de levande kollektiva lösningarna och engagemangen som verkstäderna utgör.
|
Gdansk Westerplatte I-III, karborundum, torrnål, gravyr © Dominik Wlodarek
(Klicka på bilden för hög upplösning) |
Men mot detta möjligen lite dystra nuläge talar något annat. För intensiteten och skärpan i mångfalden av grafiska uttryck, som här visas på två fulla våningsplan på Galleri NP33, är smått överväldigande. Presentationer i den här storleksordningen är onekligen en utmaning där kanske inte alla verk får komma till sin rätt, men sett ur ett helhetsperspektiv finns här en säregen dynamik, en ”matig anrättning” av processer, sökande, uppsluppenhet och allvar.
Innehållsligt dominerar naturen – från detaljerat mikrokosmos till isiga vidder. Skörheten, poesin och det sublima – allt finns med i Ellen Karin Maehlums storslagna Arctic View, liksom storskogens trolska stämning i Leif Strengells fp-gravyrer. I Paula Didongs torrnålsgravyrer söker sig det groende fröet uppåt och nedåt.
Variationer av stadens interiörer och exteriörer återkommer där till exempel Dominik Wlodareks arkitektoniska megalämning står i intressant kontrast till en fläkt av det antika Rom i Eeva-Liisa Isomaas patinerade The House of Livia.
|
Arctic View # I, Isfjord, karborundum, torrnål, schablon © Ellen Karin Maehlum
(Klicka på bilden för hög upplösning) |
Blandteknikerna är genomgående många. Här finns Pia Skogbergs 8x8 porträtt av female artists – mindre träsnitt kombinerat med broderi, Carola Perssons vikta objekt – artist books i serigrafi, Mari Aspolas uppbrutna cylinder Breathing i collografi och torrnålsgravyr och Kristina Thuns litografier kombinerade med teckning och akryl, för att nämna några.
I ett axplock från mera renodlade tekniker syns Nina Björkendals träsnitt Dürers kläden, Hedi Borgs kupolliknande byggnad i sockerakvatint, Jukka Vänttinens suggestiva Rasko i mezzotint och Olle Halvars småkaxiga träsnitt på plywood och papper.
Dagspolitiskt innehåll kommuniceras på flera håll. I Giske Sigmundstads etsningar The Searchers liksom i Kalle Wetterströms kontrastrika linoleumsnitt behandlas migration och flyktingskap.
Och så förstås animationen – Maria Lagerborgs tokroliga film Printing a Princess är en ren och skär hyllning till grafiken, tryckkonsten i största allmänhet och inte minst till skapandet. Missa inte den.
Norrköping 2020-01-29 © Lotta Ekfeldt
Utställningen går vidare till Trelleborgs Museum (4/4–23/5) och Kulturens Hus, Luleå (3/9–4/10). Antal deltagare från de olika nationerna:
Island 4, Danmark 8, Norge 14, Finland 30 (samt Åland 1) och Sverige 114. Av 418 sökande med totalt 1812 verk har juryn valt 171 konstnärer och 330 verk. |
|
Wild wings wakens well, artists books, serigrafi
© Carola Persson
A new day, litografi, teckning, akryl
© Kristina Thun
Hide (detalj), träsnitt på plywood och papper
© Olle Halvars
The House of Livia, mjukgrundsetsning, karborundum, fp-gravyr © Eeva-Liisa Isomaa
Untitled, sockerakvatint © Hedi Borg
|