Kajsa Mattas objekt bär tystnaden som en mantel. De vänder sig liksom inåt i kontemplation och själslig försjunkenhet, även då de tycks fångade mitt i en kraftfull rörelse. Den mest naturliga associationen leder till medeltida kyrkokonst, ren och avskalad i sin sublima upphöjdhet. Men här finns också betydligt mer nyorienterad estetik; via Constantin Brancusi går färden till sentida modernistiska formexperiment, av Mattas sensibelt tillämpade.
Och så humorn, förstås, en lågmäld variant som enkelt låter sig kombineras med det allmänhumana tilltalet. Inkännandet och förmedlandet av den mänskliga åtbörden är påtaglig, kropparnas poser blir till ekon av den egna kroppens rörelser och vila.
|
I dina händer, 1986 © Kajsa Mattas (Klicka på bilden för hög upplösning) |
Redan i hallen utanför utställningen möts man av den närmast klassiska Mattas-skulpturen Apor, en pietà i överförd form. Ömhetsskildringen är anslående, nästan smärtsam att ta in. Men det är naturligtvis möjligt att bortse från ursprungsbetydelsen i en pietà, och låta den lilla apungen lugnt sova i sin moders famn.
Flera av Kajsa Mattas verk har den uppåtsträvande formens grundstruktur. Det vertikala framstår som en riktningsanvisning för sinne och tilltal, som en kroppslig beskrivning av varthän man bör leda sina tankar.
Men här finns också den horisontella kontemplationen i mer jordisk skepnad. I skulpturen I dina händer, ännu ett klassiskt Mattas-verk, lämnas för stunden alla beslut och avgörande val. Posen och den inneslutna stillheten, i denna av tiden och naturen patinerade skulptur, är både upphöjd och vardagligt avspänd.
Att utnämna Kajsa Mattas (f. 1948 i Finland) till årets Sergelpristagare är lika logiskt som det är betydelsefullt. Mattas har under flera årtionden visat på en sällsynt jämn estetisk nivå, så jämn att det kan vara näst intill omöjligt att datera skulpturer och målningar utan tillgänglig verkslista. Jämnheten gäller även det etiska, själva andligheten i tilltalet. Det är inte svårt att utifrån detta tillskriva de olika objekten Kajsa Mattas som upphovsman. Hennes konstnärliga avtryck finns där som ingraverat i både del och helhet.
Stockholm 2020-10-27 © Leif Mattsson |
|
Apor, 2014 © Kajsa Mattas
(Klicka på bilden för hög upplösning)
© Kajsa Mattas
(Klicka på bilden för hög upplösning)
|