Det är nog inte helt fel att gå omvägen runt musiken för att ringa in Fredric Ilmarsons (f. 1974) måleri. Hårdrock och punk i synnerhet. Utställningstiteln As above, so below anspelar inte omöjligen på en låt med samma namn: en förbindlig och snygg heavy metal-slinga som i energiladdade sekvenser utsätter sig själv för attacker, mal sönder, fläckar och blöder för att melodiskt samla ihop sig inför nästa angrepp. I vilket fall i mina öron. Och i sammanhanget en smått kongenial beskrivning av Ilmarsons fria måleri.
Det vackra får inte bli för vackert kan möjligen vara Ilmarsons tes. Likt abstrakta ljudlandskap överlappar penseldragen varandra i direkta, spontana in- och utfall. Gatukonstens estetik gör sig påmind, ibland som ett kreativt kaos av pastost pålagd oljefärg i lager på lager med spretigt adderade streck och konturer.
|
Uknadalen © Fredric Ilmarson |
Två stora dukar faller direkt i blickfånget – ”work in progress”, enligt Ilmarson. Himmel möter jord; i Patria vilar en tung blåsvart molnformation över ett landskap där dissonant nerviga trådar äter sig in i bilden – eller ut. Som ytterligare dimension är en mindre duk på spännram applicerad på ytan; det både tinar upp och destabiliserar det blytunga mullret.
Flera verk bygger på samma uppdelning av duken med en måttad linje som en avdelare mellan uppe och nere, mellan himmel och jord — i Överväxt drar ett brett dynamiskt penseldrag in i bilden och rufsar till grönskan i nederkanten. Det är till synes en godtycklig rörelse som här tonsäkert träffar målet.
Fredric Ilmarsons skulpturer i spill- och skräpvirke och annat återvunnet material har tidigare figurerat i det stora formatet i utomhusutställningar – här på Galleri Kronan visas sex mindre träskulpturer där den tredimensionella gestaltningen, byggd i stunden, har sitt eget odogmatiska regelverk. Med lätt hand plockar Ilmarson fram former av arkitektoniska omöjligheter, frestande att se som skisser till större verk.
Hela sextio verk presenteras på utställningen. De flesta från tidsspannet 2016-2021. Men då ska inräknas tolv monotypa screentryck och en ”plockvägg” med tjugotre mindre verk. Möjligen hade några av de senare kunna fått stå över, men det är mera en randanmärkning.
Norrköping 2021-02-10 © Lotta Ekfeldt |
Patria © Fredric Ilmarson
Isolation © Fredric Ilmarson
...rullar in © Fredric Ilmarson
|