Ett sextiotal konstnärsdrivna gallerier från fyra kontinenter har hittat hit. Pandemin har gjort att alla inte kunnat ta sig till Stockholm, men i vissa fall har svenska gallerier tagit sig an hitsända verk. Supermarket har – utöver den konstnärliga – en social dimension (efterlängtad) med performancekonst och seminarier.
I utställningen skapar en del gallerier rum som beskriver verksamheten. Andra tar fram ett eller flera konstnärskap. Och några fyller väggarna med expressiva originalverk till en avspänd brokighet för möten mellan människor och konst från exempelvis Nederländerna, Finland, Japan, Schweiz, Sydafrika, Iran, Tjeckien, Chile, Irland, Frankrike, Tyskland med flera.
Emelie Markgren, som representerar Candyland i Stockholm, fyller sina målningar med sakerna som finns kvar i uthus och i garderober och som knappt någon vet vad de heter eller använts till. I målningen Birthday ligger en kvinna i soffan med en katt. Rummet tycks dela sig i flera och möbler och inredning roterar stillsamt i en minnesblandning av nyligt och längesen.
En tecknare i stort format i dubbel mening är Ana Vujic från Voltage i Basel. Hon har fångat tre pojkar som går på styltor i en järnvägstunnel, en typisk äventyrs-risksituation som i nästan alla fall inte leder till katastrof, men får hjärtat att bulta. Det är roligt att återse Ana Vujic svarta måleri, senast från Supermarket 2019.
Japanska galleriet Niigata Eya visar måleri i det mindre formatet. Sinzow har fångat en liten pojke med sin mobil (Madness of lurking in our daily lives), medan Hiroshi Kurik intresserar sig för klassiska japanska motiv, men visar också ett ansikte som i sin dunkla intensitet för tankarna till Giacometti.
|
Lab Experiment 2 © Kimmo Schroderus (Galleri Sculptor, Helsingfors) |
Kirsti Tuokko från Galleria Huuto i Helsingfors har fångat Glorias sommar i form av ett porträtt. Utan tvekan är det Glorias sommar. Alla har att se upp. För ett måleri i svalare ton svarar Matilda Enegrens från tm-Galleria i den finska huvudstaden. Hon målar axlar, ryggar och armar sammanpackade i tunnelbanan; som ett enda mänskligt drag skymtar en del av ett ansikte. Det mesta är svarta ytterkläder, som om detta var ett sorgetåg.
Det nya galleriet Nef i Bagarmossen representeras av Tomas Sjögren, som arbetar med 3D, VR och video. Men han väver också, som i verket Hellburners, ibland en del av robotvärlden, men här ett fint porträtt av en man som råkar illa ut.
Galleri Lokomotiv från Örnsköldsvik presenterar en poetisk installation byggd på Örnsköldsvikskonstnären Christer Carlstedts arbeten om björkens goda inflytande i granskogen. Installationen har titeln (Maybe) Moving Poems där roterande och belysta björkar speglas i den mörka skogen i en teknik som anknyter till den rörliga filmens barndom.
Abigail Janjic, som representerar Galleri Lars Palm i Sandviken, har skapat ett rum för färg, vilket känns befriande i den delvis överlastade omgivningen. Även Kimmo Schroderus skulpturer i stål har en balanserande effekt, ett utvecklingsarbete som också inkluderar armar och händer på ett bord som synes försöka gripa den undflyende sanningen. Han representerar Galleri Sculptor i Helsingfors.
Stockholm 2021-10-15 © Niels Hebert |
|
Birthday © Emelie Markgren
(Candyland, Stockholm)
Madness of lurking in our daily lives
© Sinzow ( Niigata Eya, Japan)
© Christer Carlstedt
(Galleri Lokomotiv, Örnsköldsvik)
Hellburner © Tomas Sjögren (Galleri Nef, Bargarmossen)
|