Elisabeth Westerlunds bildvärld har ofta en nedtonad, diminutiv form där de konstnärliga uttrycken förmedlas i lågmälda gemener. Man kunde kanske beskriva dem som visuella viskningar, men risken är att man då förlorar den essentiella kraftfullheten. För här finns ett driv som inte lättvindigt låter sig stoppas. Hennes spegelskärvor, ståltrådsformer, silverfärgsflöden och naturformsassemblage har en tydlig riktning som omisskännligt leder vidare. Man skulle kunna påstå att varje ny utställning av Elisabeth Westerlund är en nystart, men också en hemkomst.
I det första rummet anslås tonen genom den fallande "kometen" i The Only Way is Down. Som genom en störtande Ikaros förmedlas obehagliga föraningar om kommande katastrofer. Trots sin för tillfället frysta position är nedåtrörelsen djupt inkapslad i verkets skepnad – som om fallet vore ödesbestämt och omöjligt att hindra.
|
The Green in My Eyes
© Elisabeth Westerlund |
Somewhere or Other
© Elisabeth Westerlund |
|
Det stora verket What Comes to You in Silence dominerar trots sin skirhet hela det andra rummet. Försilvrad koppartråd och blänkande glaspärlor bildar intrikata polygonmönster – former i upplösning eller kanske i tillblivelse. Den intrikata molnformationen får återkopplingar från rummets två spegelmontage. En reflekterande kommunikation uppstår.
Men mitt i denna glittrande vintersaga anas också en kumulativ sorg, möjligen över den tilltvingade isoleringen under det senaste året. Utställningstexten bekräftar delvis dessa tankar, liksom den övergripande titeln: How Like a Winter Has My Absence Been. Känslan av att upplösas inför naturen, med enbart reflektionerna från isiga vattenpölar som stöd för sin existens, är poetiskt beskriven i Westerlunds text.
Den svävande förnimmelsen återkommer också i verken, och kanske särskilt då i What Comes to You in Silence. Ogripbart och undflyende är det liv som ibland framstår som en parallell verklighet skild från sin kärna. Vandringen i denna glittrande skuggvärld har Elisabeth Westerlund här förmedlat i sin allra sköraste form.
Stockholm 2021-10-13 © Leif Mattsson |
The Only Way is Down © Elisabeth Westerlund
(Klicka på bilden för hög upplösning)
The Thinker © Elisabeth Westerlund
|