I taket på Grünewaldsalen i Konserthuset tar musikens gud Apollon tag i solstrålarna för att stränga sin lyra i Isac Grünewalds verk från 1926. Det skimrande ljuset från väggkassetternas kroppar hämtade ur mytologin får sin själsbesläktade pendang vid ett besök i det show room, som förutom möbler nu visar collage av Rebecka Bebben Andersson. För konsten i rummet hos VERK ansvarar kuratorn Simone Schmid, som tillsammans med kollegan Jenny Danielsson startar Konstkompaniet nu i vår.
I Rebecka Bebben Anderssons märkvärdiga collage framförs något som skulle kunna jämföras med den ”sensuella kroppsmusik” som Grünewald spelade upp. Hon arbetar med små remsor eller stavar av papp som klippts till ur större ark som hon grundat med ett finstämt färgackord. De bygger linjer som svävar ut till ytor och fogas till allt större sammanhang utan att förlora nerven i såväl detaljarbetet som i den större gesten. Flera skalor pågår simultant och bildar ett kunskapsälskande ljus som vinner kampen över gatans ilskna vårstrålar.
Rebecka Bebben Anderssons färg är de reflekterande mineralernas, stenarnas och sandens som smälter samman till klanger av abstraktion. I den ger sig halvt upplösta figurativa linjer till känna. Det kan vara kroppar hämtade från träd och växter eller som hos Grünewald mytologins förebilder; Romulus och Remus suger varginnans spenar som om Rom skulle kunna uppstå på Hornsgatan utanför. Det är sagolikt och inbjudande och de hållbara möblerna runtomkring lyser nog extra skönt av sina naturmaterial som klingar vackert samman med Rebecka Bebben Anderssons samling av verk.
|
Utställningsvy © Rebecka Bebben Andersson |
|
Det ger mersmak och en längtan att se större collage väcks också av en bild som hastigt flimrar förbi på Facebook. Tekniken är densamma och består av minutiöst sammanfogade jättelika pussel av pappersstavar. På håll ser det ut som om Rebecka Bebben Andersson med bred moddlare svept fram krumelurer som bildar spåren av snabbt svepande, dansanta rörelser.
Suggestionen finns också i de mindre collagen som visas på VERK. Kanske får man se mer i den så kallade kollektion som Konstkompaniet inleder sin verksamhet med i veckan. I den deltar Rebecka Bebben Andersson. Satsningen skall vara ett alternativ till gallerier, vilket är synd då man längtar efter fler av den sistnämnda typen. Men det skall också bli intressant att följa den här hybridverksamheten mellan ateljé och galleri.
Stockholm 2022-04-19 © Susanna Slöör |
Delning, h 115 cm, 2020
© Rebecka Bebben Andersson
Madonnans huvud, h 65,5 cm, 2019
© Rebecka Bebben Andersson
|