www.omkonst.se:
När tiden stannar av
Aleksandra Kucharska och Joel Danielsson – Kungsbacka konsthall, 10/9–6/11 2022
Text: Kajsa Frostensson

skriv ut denna text
Graphite Stained Ripples of Pine Wood © Joel Danielsson
(Klicka på bilden för hög upplösning
)
Utan titel © Aleksandra Kucharska
(Klicka på bilden för hög upplösning
)

I Joel Danielssons och Aleksandra Kucharskas utställning på Kungsbacka konsthall är färgskalan återhållen med små skiftningar i grått, vitt och svart – toner som ger utställningen ett sammanhållet och vilsamt intryck. De båda konstnärerna söker sitt uttryck i tidskrävande arbetsprocesser, något man kan ana utifrån den noggrannhet med vilken verken är utförda.
 
Kucharska tecknar i stor skala med kolpenna och blyerts på akvarellpapper. En teckning kan ta flera månader att färdigställa, avslöjar konstnären. I några av bilderna växer motivet långsamt fram under tiden jag betraktar dem – en horisontlinje, några trädstammar och där en väg. I andra verk är det solljusets spel genom trädkronorna, som så välbekant glittrar på marken. Det finns ett lugn och en mjukhet i bilderna som bäddar in mig i en behaglig ledighetskänsla, där nuet sträcks ut så långt att tiden nästan stannar. I hennes bilder hittar jag barndomens närvaro i stunden och fascinationen för naturens och livets varande. Här kan jag stanna länge.

Installationsvy © Joel Danielsson

Som ytan, Så ock i Djupet är titeln på Joel Danielssons installation. Han arbetar skulpturalt även om några av verken tagit plats på väggen. Dominerar och fascinerar gör verket Graphite Stained Ripples of Pine Wood, ett trägolv ur vilket Danielsson arbetat fram ett vågmönster, likt en sandbotten. Ytan är grafitsvart och min första tanke går till oljeutsläpp, men trots denna association är upplevelsen av verket vackert och rofyllt. Golvet är så stort att det ger en känsla av att stå vid kanten till ett mörkt vatten. Grafitens svärta avslöjar inget av vad som finns inunder, det gör mig tveksam, annars hade lusten att vada ut varit påtaglig.  
     Även i Danielssons andra verk på utställningen återkommer spelet mellan yta och djup. I verket Puddles of Payne´s Grey on Concave Canvas skapar en oändlig mängd mörka fläckar en tredimensionell effekt som förvirrar ögat. I hans verk Payne´s Grey on Sheetings and Epoxy är ytan åter kompakt och ogenomtränglig. Verken är en lek med visuella effekter men också en existentiell fråga om vi kan veta något om vad som finns bakom det vi ser, under ytan.

Kungsbacka 2022-09-17 © Kajsa Frostensson


 


 

 

 


Utan titel © Aleksandra Kucharska


Puddles of Payne´s Grey on Concave Canvas
© Joel Danielsson


Payne´s Grey on Sheetings and Epoxy
© Joel Danielsson

 


Kungsbacka konsthall | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com