En lätt yrsel drabbar besökaren som tror sig kliva in i ett gallerirum belyst med ultraviolett ljus. Men det är den tillfälliga lokalfärgen på väggarna som sätter anslaget till Rina Eide Løvaasens installation av måleri och glasblåst skulptur på Belenius. Dukarna hänger från taket i krokar och kedjor. När ögonen vant sig dras man in i en motivisk vansinnesdans där den minutiöst penslade realismen leder rakt in i bildvärldar som aldrig passerat verkligheten. Största leendet välkomnar en snäll Gremlin med. Den uppblåsbara, knallrosa flamingoringen för bad eller som ballong grinar också löftesrikt för den som kan koden.
Säkrast är nog att ta den långa installationstiteln ad notam och inte söka givna lösningar eller sanningar. Det räcker att bejaka ruset och låta blicken dras in i film och fejkade världar vida över sagogränsen.
|
There Will Be Inevitable Loss #4, 2022, 47,6 x 79,4 cm © Rina Eide Løvaasen |
|
Tre av de handblåsta glasskulpturerna är laddade med radioaktivt pigment som söker sin färg i mötet med omgivningens ljus. I det inre rummet rullar kusinerna runt som en liten armé av Snövits dvärgar.
Det är således en i högsta grad visuell utställning som Rina Eide Løvaasen möter oss med. Det finns också in- och irrgångar till matematik och grammatik och andra fria konster. Som jag förstår är det en nedskalad version vi ser här i Stockholm, men det lilla formatet fungerar fint. Det är alltid intressant med möten mellan olika konstnärliga uttryck som bygger såväl scen som rum. Nu ges här ett uppmuntrande smakprov på vad den norska och Skånebaserade Rina Eide Løvaasen arbetar med.
Stockholm 2022-11-30 © Susanna Slöör |
Ur serien The Energy Between Realms
© Rina Eide Løvaasen
Ur serien The Energy Between Realms
© Rina Eide Løvaasen
|