www.omkonst.se:
Att utmana keramikens gränser
Haidar Mahdi – Varbergs konsthall, 28/5–28/8 2022
Karin Karinson – Galleri Hamnmagasinet, Varberg 6/6–21/8 2022
Text: Marcus Appelberg

skriv ut denna text
Installationsvy © Haidar Mahdi (Klicka på bilderna för hög upplösning)

Sommaren i Varberg bjuder på två utställningar med gemensamt intresse för utforskandet av keramikens gränser: Haidar Mahdis Master of Craft på Varbergs konsthall och Karin Karinsons We Are All Made of Stars Ep. 5 på Galleri Hamnmagasinet.

Att träda in i Haidar Mahdis skulpturala värld spetsar detaljsynen och sänker tempot. Mot en rosa fond avtecknas intrikata skulpturer uppradade på två motställda v-formade podier som tar rummet i besättning. Uttrycket är ömsom skört och ömsom kraftfullt i möten mellan struktur, form och färg. Tunt sirligt, organiskt och ibland bastant möter rinnande högblank glasyr grovkornig svart lera. Flera verk bildar organiska former som koraller och svampar, i Hydrochloric Tiping Point [sic] avslutas de oglaserade långsmala svamparna med kontrollerat rinnande glasyr. Över andra rinner glasyren ner över formerna och ut på podiet, som i Fountain of Smudge

Tekniskt fungerar det oftast, men ibland spricker glasyren okontrollerat vilket drar ner intrycket. I Möggel, ett annat svampliknande verk, har delar av glasyren redan fallit av från toppen och flera av dropparna ser ut att när som helst kunna falla av. Men det osäkra tillståndet, när det är planerat, adderar nerv och är en följd av det experimentellt processuella tillvägagångssättet. Det handlar inte om att skapa beständiga keramiska föremål, det intressanta är utmanandet av keramikens gränser. Det skulle kunna bli kaosartat men är oftast kontrollerat och väl avvägt, vilket också vägs upp av den strama väl fungerande utställningsdesignen. 

Installationsvy © Karin Karinson (Klicka på bilden för hög upplösning)

På Galleri Hamnmagasinet ett stenkast därifrån visas samtidigt Karin Karinson, som på ett liknande sätt utforskar keramikens gränser i sina assemblage av sammansmälta prydnadsföremål. Till uttrycket är de två utställningarna ofta förvånansvärt lika trots att Karinsons verk är mer slumpartade. Hur objekten smälter samman går inte att styra.

Interaction XXX © Haidar Mahdi

Såväl Karinson som Mahdi använder sig av kitsch men i Mahdis bildvärld finns mörkare underströmmar. I utställningstexten associeras till BDSM och visst kan processens koncept kring kontroll och kontrollförlust angränsa till temat. De verk som tydligast rör vid temat har Interaction XXX i titeln vilket naturligtvis stärker kopplingen till sex. De minimalistiska gummiverken i ram saknar dock den nerv och nyfikenhet som finns i de keramiska verken. Likväl finns här en serie obetitlade abstrakta glasmålningar som snarare blir illustrativa tolkningar av skulpturernas yta än fullständiga verk i sin egen rätt. Mer spännande, och mer sexuella, är Donkey Butplug och Pendulums, Interaction XXX – där keramiska vikter hänger i kedjor från en stålkonstruktion.
     Flax, den enda skulptur som fått ett eget podium skiljer sig i uttryck. På ett sammanflätat underrede balanserar en mjuk form, kanske en madrass eller kanske fläsk. Utan glasyrdropp och med en förförisk enfärgad yta sticker den ut. Likt flera andra verk skapar balansen och vågspelet ett osäkrat tillstånd där man ifrågasätter den punkt då allt raseras, då man förlorar eller villigt ger upp kontrollen och låter sig domineras.

Varberg 2022-07-18 © Marcus Appelberg


 


 

 

 


Pendulums, Interaction XXX © Haidar Mahdi


Donkey Butplug © Haidar Mahdi


© Karin Karinson


Flax
© Haidar Mahdi


Varbergs konsthall | Galleri Hamnmagasinet, Varberg | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com