Martha Ossowska Persson arbetar med akvarell i stort format. Under kommande veckor går hennes bilder att se på Galleri Hammarén.
Galleriets första rum domineras av tre bilder där vindlingar i lilarosa färgtoner formar abstrakta mönster. Med stöd av verkens titlar kan man utläsa kroppsliga och naturnära referenser. Verken benämns Åder, Bäckarnas artär samt Trädan. De snirkliga vindlingarna liknar faktiskt blodkärl, som om de var närstudier av åderbråck, en tanke som för mig är rätt obehaglig.
Men det är inte hemoglobinets starka röda färg som flödar i Ossowska Perssons bilder utan en kyligare blålilarosa vätska och dess rörelse genom kroppen verkar vara central för hennes konstnärskap. Hon gör oss uppmärksamma på att det även i naturen finns ett ådersystem. En del är fyllda av eftertraktade metaller som mänskligheten girigt tömmer på sitt innehåll, men det är den snirkliga bäckens åderliknande flöde och trädets vindlande växlighet som här har inspirerat Ossowska Persson.
|
Queen of the night 2021
© Martha Ossowska Persson |
Strimma, 2021
© Martha Ossowska Persson |
|
När man fortsätter in i galleriets inre rum möts vi av delvis en annan bildvärld. Tekniken och färgskalan är densamma som i det första rummet men motiven skiljer sig. Här hänger också de stora pappersarken utan glas och ram och närheten till materialet gör dem hudlösa. Lika hudlösa som de avbildningar Ossowska Persson visar i dessa rum. Det är bilder av ryggen på ett barn men också av händer. Händer fungerar mycket bra som uttryck för människornas strävan efter närhet till varandra. En beröring som inte når fram och en som förlorar taget. På barnets genomskinliga hud syns små bristningar och på händerna syns ådringen genom det tunna skinnet. Mänsklig skörhet och små skönhetsfel skapar en fin känsla av intimitet och närvaro.
Ossowska Persson imponerar med sin tekniska skicklighet men också med sitt medvetna undersökande av akvarellmediets möjligheter. Hon lyckas också med konstens viktiga uppgift att öppna våra sinnen och få oss att se det vackra i det mänskliga.
Göteborg 2022-04-06 © Kajsa Frostensson |
Åder, 2021 © Martha Ossowska Persson
Följe, 2021 © Martha Ossowska Persson
|