www.omkonst.se:
VALÖRRIKA VYER ÖVER STAD OCH VATTEN
Hasse Lindroth, Stockholm remember – Studio L2, Stockholm, 3/6–1/7 2023
Text: Dan Backman
skriv ut denna text
Ersta kyrka © Hasse Lindroth
(Klicka på bilden för hög upplösning)
Utsikt över Slussen från Katarinavägen © Hasse Lindroth
(Klicka på bilden för hög upplösning)

På Stockholms stadsbibliotek finns det två böcker om Hasse Lindroth (1938–2022). Båda är, vill jag påstå, felplacerade. Istället för att finna böckerna Stockholm nyligen (Alfabeta, 1995) och Stockholm i ljus och svärta (Carlssons, 2013) i facksal 5, under katalogiseringen Ibz (särskilda konstnärer), står de uppställda i facksal 2 med beteckningen Ncaa (Stockholm).
        Jag kan förstå hur bibliotekarierna tänkt då båda böckerna är fyllda av Stockholmssvyer – det som Hasse Lindroth var känd för – men placeringen måste ändå sägas utgöra en reducering av bildernas konstnärliga värde. Det är ju ett Stockholm skildrat genom ett konstnärligt temperament, inte dokumentationer från Stadsbyggnadskontoret.

Vrak vid Hammarby sjö © Hasse Lindroth (Klicka på bilden för hög upplösning)

Hasse Lindroth, som gick bort för ganska exakt ett år sedan, hyllades i december förra året med en fin utställning på Grafiska Sällskapet, tillsammans med Ulf Lundkvist, och nu ställer Louise Lidströmer ut ett mindre urval på sitt galleri i Gamla Stan.
       Också här är det Stockholm som avbildats, företrädesvis från Söder, kompletterade med några andra motiv i det inre rummet. Samtliga utförda i torrnålsteknik, en svårbemästrad och idag ganska sällsynt form av grafik som Hasse Lindroth behärskade till fullo. Man kan ju inte annat än häpna inför dessa valörrika bilder, uppbyggda av myriader mjuka streck som på samma gång lyckas vara distinkta.     

För att vara en riktigt bra grafiker måste man vara en riktigt bra tecknare. Och det var Hasse Lindroth. Hans bilder är exakta som vore det fotografier och, antar jag, helt korrekta i den meningen att de slitna och ruffiga miljöer han så gärna och så kärleksfullt skildrade faktiskt ser ut precis så. Ibland kan han lägga till någon liten detalj, som en hund eller ett litet barn, men det känns onödigt, ibland till och med störande. Det räcker så väl med husen, gatorna, vattenytorna och järnvägsspåren.
       Några blad är känsligt akvarellerade, det kan jag också tycka är överflödigt. Den sotiga svärtan i samspel med den subtila gråskalan är fullt tillräcklig.

Stockholm 2023-06-08 © Dan Backman


 


 

 

 


Junotäppan © Hasse Lindroth


Årstabron © Hasse Lindroth

 



Studio L 2, Stockholm | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com