www.omkonst.se:
MINNESFÖRLUSTELSER
Sirous Namazi, Pending – Magasin III, Stockholm, 9/9–17/12 2023
Text: Susanna Slöör
skriv ut denna text
Utställningsvy © Sirous Namazi
(klicka på respektive bild för hög upplösning)
Utställningsvy © Sirous Namazi
(klicka på respektive bild för hög upplösning)

Detaljrikedomen i drömmen fördrivs vid minsta tendens till vakenhet. Som om drömmen i övergången till ett vakenminne led av en skada i gula fläcken, där allt som borde vara i bästa skärpa istället löses upp.
       Sirous Namazi borrar i sitt förflutna som om han försökte beveka den knivskarpa drömmen att uppenbara sig. Man kan naturligtvis tala om drömvakan som ett återupprättande av förlusten, såväl minnets som av den verklighet som abrupt rycktes bort för det åttaåriga barnet. Sirous Namazis konsekventa arbete med att försöka återskapa minnen efter specifika miljöer både egna och andras väcker lusten att fundera över konsten att se.

På Magasin III visar Namazi sitt ständigt pågående videoprojekt där familjens kollektiva minnen figurerar och förvränger hemmet som hastigt övergavs. Det hade varit intressant att själv som betraktare kunna frysa flödet vid valda tillfällen. Den övergivna utegården med minnet av pojkcykeln och vattenkaret beskriver en hjärtskärande tomhet. Det är även intressant att släppa det här barnets specifika sökande.

Utställningsvy © Sirous Namazi

Alla som försöker minnas sina rum och ger sig på försöket att teckna upp dem märker snabbt att ens inbyggda innehålls- eller meningsperspektiv förvränger proportionerna. Det är svårt att minnas som en känsloneutral maskin, som en filmkamera. Det som drabbar minnet förstoras, försvagas och förstärks genom att det redundanta rensas bort. Men frågan är om inte helheten låter sig bäst beskrivas av detaljerna vid sidan av.

Sirous Namazi försöker även minnas alla sina tillfälliga hem i Sverige genom att återskapa utsidorna. På utställningen står en takpappsklädd vindskupa, en halv balkong med stålräcke och ytterväggar av korrugerad plåt. Färgerna har skärpts och bildar bakgrund att spegla övriga skulpturer mot. Även om det handlar om hantverk, så låter Namazi dem passera ett digitalt filter, som 3D-utskrifter i porslin eller printade broderier.
       Grunden är dock fynden från loppisarna, de övergivna minnesprylarna, som krossas och återskapats till självtillräckliga objekt. De fungerar som permanenta förvrängningar av mening och betydelser, men så fort ögat når dem sätts processen igång. Förlusterna utvecklas till minnesförlustelser för ögats inre roulett.

Stockholm 2023-11-07 © Susanna Slöör (text och foto)


 


 

 

 


© Sirous Namazi



                       © Sirous Namazi


© Sirous Namazi


Magasin III, Stockholm | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com