www.omkonst.se:
KROPPSMINNEN AKTIVERAS
Malin Norberg, Guldskräck – Hall Gallery, Göteborg, 13/1-19/2 2023
Text: Karin Holmer

skriv ut denna text

Butter, 2021 , furu och linolja © Malin Norberg
(Klicka på bilden för hög upplösning)

Drifty Dray, 2021, furu och linolja © Malin Norberg
(Klicka på bilden för hög upplösning)

Hall Gallery öppnade sina dörrar 2021 och är ett spännande litet galleri för samtidskonst. I dess utställningsrum visas nu verk av Malin Norberg med titeln Guldskräck. Det är skulpturala objekt som står spridda i det avlånga rummet, klättrar på de vita väggarna, hänger fritt från taket eller ligger lätt mot golvets mörkgrå heltäckningsmatta. Utgångspunkten är lekplatsen med sina färgstarka och rundade former, rep, handtag och slitna sitsar. Bekanta objekt som klätterställningar och fjädergungor har monterats isär och spörjande satts samman till nya former. Förbisedda detaljer från en snabbt passerande barndom där handflatans skrubbsår blandas med något utomvärldsligt och fantasieggande.
      Till lekplatsens uppbrutna former har Norberg adderat delar av slätslipad furu, mjuk på ett nästan onaturligt sätt som om den börjat smälta från sin ursprungliga form. Det smått föraktade träslaget har uppgraderats från sin plats i gillestugan och skolgymnastikens ribbstolar och här förvandlats till något helt annat, något lockande som närmast smeker sig fram genom rummet.


Inbox, 2021, furu och linolja © Malin Norberg

I galleriets fönster står skulpturen Inbox, en av dessa smidiga träskulpturer som i sin form för tankarna till en joystick, taktilt inbjudande för handen med en tennisboll balanserande på dess oljade yta. I verket Spoilsport finns handen närvarande i bokstavlig mening, karvad i trä och fäst på en knallgrön metallfjäder sträcker den sig ut från väggen, sökande efter kontakt. Går man nära upptäcker man en liten målning under handen som tagen ur en serietidning, märkligt men samtidigt naturligt bekant.
     Kroppsminnet aktiveras i den här utställningen, kalla trappsteg av aluminium under bara fötter, ryckiga rörelser från fjädergungor och intensiv smärta i svanskotan. Objekten känns och vill kännas på ett intuitivt plan. Här finns även en vilja att förstå föremålen från ett utifrånperspektiv, ett försök att skapa mening av spridda rester som lämnats kvar.
     Det enda som stör helheten något är rummets belysning med sina kalla LED-slingor, de tar en del fokus från verken. I övrigt fungerar Norberg väl i galleriets opretentiösa atmosfär och utställningen känns både öppen och lekfull.

Göteborg 2023-01-18 © Karin Holmer


 


 

 

 


Alex
, 2022 (1986) © Malin Norberg


Installationsvy med Wait, 2022 © Malin Norberg


Spoilsport,
2022 © Malin Norberg


Hall Gallery, Göteborg | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com