www.omkonst.se:
FÖRÄNDRINGAR OCH FÖRSKJUTNINGAR
Viktor Rosdahl, Egna bilder, ett sällsynt ljus – Berg Gallery, Stockholm, 16/2–25/3 2023
Susanne Larsson, Årstider – Susanne Pettersson Gallery, Stockholm, 17/2–18/3 2023
Tommy Hilding, Inversion – Galleri Magnus Karlsson, Stockholm, 4/3–5/4 2023
Text: Susanna Slöör
skriv ut denna text
I revorna © Viktor Rosdahl
(Bilden är beskuren
klicka för att se hela i hög upplösning)
Eva och djuren © Susanne Larsson
(Klicka på bilden för hög upplösning)
Inversion IV © Tommy Hilding
(Bilden är beskuren
klicka för att se hela i hög upplösning)

BERG GALLERY, STOCKHOLM
Viktor Rosdahl, Egna bilder, ett sällsynt ljus, 16/2–25/3 2023

Det var en dryg handfull år sedan Viktor Rosdahl senast visade en separatutställning i Stockholm. Nu är han tillbaka på nytt galleri. Sammanfattar man grovt Rosdahls måleri genom åren så hyllar han principen att använda det som ett medel snarare än ett mål. I det avseendet är han inte rädd för förändring. Att gå nära och förvilla sig in i en myrstacksliknande härva av detaljer hindrar honom inte från att zooma ut och förvandla världen till ett omslutande tomrum. Det är det senare spåret som förhärskar på den aktuella utställningen.
        Det inte är första gången som Viktor Rosdahl ägnar sig åt kontemplationer över en fiktiv fjällvärld. Nu bildar konstrasten mellan vida perspektiv med syrefattig atmosfär ställd mot markytornas fragmentering av barmark och snöfläckar ett spänningsfält som närmast framhäver en gåtfull frånvaro.
        Omkonst har även tidigare refererat till Anselm Kiefer som jämförelse. Men där tunga blyskepp hänger för bergväggar och slätter så framhävs i Rosdahls värld nu en röst som lamenterar om intet. Det är poetiskt effektivt. De tydliga fjällscenerna övergår till en begreppslös abstraktion. Snarare än en utsikt vädjar vidderna om att fylla ögat inifrån. Liknande spänning finns även i verket med vita ”traktorägg” sammantryckta i förgrunden mot ängens grönska som svepts i en älvdans. Defragmenteringen av ett innehåll ger även här rum för inre språng och irrvägar.  



SUSANNE PETTERSSON GALLERY, STOCKHOLM
Susanne Larsson, Årstider, 17/2–18/3 2023

Intresset för keramiskt glaserad skulptur har exploderat de senaste tio-femton åren. Susanne Larsson har varit trogen sitt uttryck längre än så. Med imponerande känsla för hantverket och en djup kärlek till konsthistorien har man under senare år främst förknippat henne med de minutiöst utförda transponeringar av en medeltida bildvärld till figurgrupper i tre dimensioner. Men hon arbetar också med reliefer vilket hon visar prov på även på den aktuella utställningen.
      Jag gläds dock åt att hon nu väljer att förhålla sig väsentligt friare till sina förlagor. I stället vidareutvecklar hon motiven för att skapa relevans idag. Oro, ångest, lycka och glädje är densamma hos nutidens människor.
      Titeln på utställningen är Årstider, vilket fungerar som omskrivning för den livets cirkularitet som ingen undkommer. Ålderstrappan myllrar av liv från vaggan till graven och kvinnans åldrar bildar en piedestal för funderingar över alltings rikedom och förgänglighet. Men det är dagens människor som fyller de allmänmänskliga motiven och rollerna är en smula ombytta, där kvinnan sätter lansen i draken och leder jaktlagen. Människor förgår men livets problematik består. Susanne Larssons lust att skildra dem utvecklas däremot och hon ställer nya material till sitt förfogande.   

GALLERI MAGNUS KARLSSON, STOCKHOLM
Tommy Hilding, Inversion, 4/3–5/4 2023

Frågan är om inte Tommy Hilding är lite för skicklig för sitt eget bästa? Åter igen imponerar han med en målerisk berättarteknik som blandar fotografiska effekter med ett måleri från 1800-talets naturhärmande målare. Grunden är hämtad från den första mästaren i genren, franske Claude Lorrain, som satte standarden på sin tid. Förortsfasader blandas med elverk och kraftstationer och in sipprar eller rasar vattenmassorna. Utsikterna kan ses som genom ett regnnedstänkt fönster, ett grepp som Tommy Hilding återkommer till. Jag minns särskilt hans utställning från 2003 där en svit av fuktmättade, disiga utsikter kunde anas som om man passerade dem sedda från ett fartfyllt tåg eller en snabb bil.
       Detta är den fjortonde utställningen som han gör hos Galleri Magnus Karlsson. Och det är inte underligt att tycket mellan honom, galleristen och publiken består. Ändå kan jag inte låta bli att fundera över om det inte finns fler medel för honom att undersöka, varför inte misstagens sköna konst som en utmaning. Den precision som han bemästrar till fulländning för att skapa skärpa, dimmans fördrivningar, skalförskjutningar och inte minst inversion är vi verkligen bortskämda med. Om någon skulle kunna utveckla något nytt genom att slänga in rejält med grus i maskineriet är det Tommy Hilding. 

Länk till utställningen på Galleri Magnus Karlsson, 2003>>

Stockholm 2023-03-16 © Susanna Slöör


 


 

 

 

 


Fanden © Viktor Rosdahl

 

 

 

 


Ålderstrappan © Susanne Larsson

 

 

 


Outskirts © Tommy Hilding


Spacetime © Tommy Hilding


Berg Gallery, Stockholm | Susanne Pettersson Gallery, Stockholm | Galleri Magnus Karlsson, Stockholm | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com