Inger Bergström utnyttjar skickligt textilens referenssystem. Med denna blick har jag valt att titta på utställningen.
Sedan länge har Inger Bergström intresserat sig för förskjutningar i vardagliga textila mönster. Ibland drar det åt op-konst men emellanåt drar det iväg mot uncanny valley, en kuslighet. Det välkända förvrängs och en osäkerhet uppstår.
Jag är inte insatt i teorier kring begreppet Overview effect, men i stora drag är det den överväldigande känsla astronauter erfar då de på avstånd kan betrakta jorden som en del i universum. Utställningen handlar, ytligt sett, om framtidsvisioner gestaltat i textila mönster och lapptäcksteknik.
|
Slow Deceleration, 2024, 89 x 139 cm © Inger Bergström |
I bakgrundstygerna laborerar Inger Bergström med igenkänning av textila mönster från olika tidsepoker då gamla värden och normer omprövades. Det är digitala tryck med gamla medaljongmönster (1800-tal?) förvrängda till ett sugande perspektiv bort mot oändligheten.
Associationen går till industriella revolutionen, till hur masstillverkning kunde upplevas onaturlig och skrämmande, men samtidigt så hoppingivande. En ny tid var i antågande (jfr Chaplins Moderna Tider). Det är också befintliga tyger med stora färggranna blommotiv som associeras till 1970-talet. Även det en tid för nya idéer i samhället. Sedan är det de påsydda glänsande strukturerna – som rymdfarkoster far de fram över tygmönstren. Inger Bergström har jobbat med färger och toningar som förstärker volym och den hisnande gravitationslösa känslan.
På håll kan bilderna förväxlas med grafiska tryck eller målningar i en op-konsttradition representerad av Bridget Riley eller kanske Victor Vasarely med de sfäriska förvrängningarna. Så går man närmare och ser att det jag kallar rymdfarkoster är skickligt sammanfogade tyglappar i olika färgnyanser. De refererar till gamla svenska lapptäckstekniker där mönstrade små tyglappar, ofta av återvunnet material, sys samman till avancerade geometriska former. Matematik och hantverk, ingenjörskonst och textilkonst. Framtiden länkar till historien och Inger Bergström rör sig mellan de olika planen i tid och rum. Det svindlar.
Stockholm 2024-10-22 © Anna T Wolgers |
So You Think You Can Fly, 2024, 100 x 93 cm
© Inger Bergström
Come Out of the Garden I, 2024, 101 x 113 cm
© Inger Bergström
Structure Red, 2024, 77 x 95 cm
© Inger Bergström
|