www.omkonst.com anmäler:
Blomman som ikon och fantasi
Maija Lempiäinen-Nyrén på Galleri Argo t.o.m. 22 september 2002
Text: Susanna Slöör
Ett kronblad, en stjälk, en växtdel, en skugga av en växt, en pressad knopp. Men inte som en botanisk beskrivning. Maija Lempiäinen-Nyrén presenterar ett mycket personligt måleriskt herbarium på sin senaste utställning på Galleri Argo, Stockholm.
Ur herbariet, olja, 40x40 cm © Maija Lempiäinen-Nyrén 2002
I Platons grottliknelse åskådliggörs skillnaden mellan hans idévärld och den verkliga världen. Den sistnämnda som enbart framträder som skuggor på grottväggen för det stora flertalet. Den förstnämnda som bländar den utvalda betraktaren och omöjliggör en fullständig beskrivning av det goda och sköna, vilket tvingar oss alla att leva i skenets värld. Dessa tankar kommer för mig när jag möter Lempiäinen-Nyréns bildvärld av sken och återsken.
Konstnärinnan är uppenbarligen inte ute efter att skildra sitt växtrike efter vår grumliga och uppfattbara verklighets måttstockar. Man känner ingen doft av blommor, men väl doften av målarfärg.
Hon går grundligt tillväga för att utnyttja och ta vara på måleriets taktila och visuella uttrycksmöjligheter. Den finstämda transparenta skirheten prövas för att i nästa målning ersättas av kraftfullare penseldrag och färger.
Den seriella målarundersökningen pågår mot bleka vitgula bakgrunder. I något fall upplever man formens skugga och i ett annat ett genomlyst kronblad, eller ett fantasifullt emblem för en växt som inte rymmer någon beskrivning från det vardagliga livet. Hon skapar ett sinnrikt och sinnligt formalfabet istället för botaniska redogörelser. ”Ur herbariet” heter sviten av målningar som alla håller samma format 40x40 cm.
Själv tilltalas jag mycket av den exakthet som de slutligt valda växtdelarna har. Hur formerna har sparats ur bakgrunden som i flera fall verkar lagts dit vid ett sent stadium i processen. Det vittnar om en mycket säker formkänsla och en målerisk drivenhet som inte väjer för att ta bort och rensa och låta de måleriska infallen tyglas i en stram minimalistisk form. Den effektiva och vackra hängningen av utställningen, ger alla målningar fullt utrymme att klinga utifrån sina egna förutsättningar.
Stockholm 2002-09-08 © Susanna Slöör
Se mer bilder av Lempiäinen-Nyrén på hennes hemsida och på hemsidan för Galleri Argo
Tillbaka till startsidan för omkonst
|