Tjörns vackra skulpturpark Pilane har för tredje året ordnat en skulpturutställning som pågår fram till 4 oktober. I denna mycket vackra och samtidigt skulpturala miljö med formrika bergknallar i kontrast till de grönskande ängarna uppstår en dialog mellan de utställda skulpturerna och naturen omkring. En dialog som också fördjupas av de grå, kringströvande fåren som likt stenbumlingar smälter in i bergen eller kontrasterar mot gräsytorna.
Skulpturerna blir också ibland en del av bergen som i ”Dieu Fleuve” av den belgiske konstnären Johan Tahon medan ”Apres la pluie” av Nicole Tran Ba Vang från Vietnam lyser som en främmande fågel i vårt nordiska landskap. På en äng står en blåskimrande grotta som har likheter med en gammal dammössa. I dess inre upplever man en sakral stämning och det är nog anledningen till att den blev en populär plats att viga sig i då den tidigare stod i Madison Square Park i New York.
Ursula von Rydingsvard från USA har gjort skulpturen ”Damski Czepek”.
Parkens högsta punkt erbjuder en fantastisk utsikt över Pater Noster skären och här uppe har den svenske skulptören Leo Pettersson skapat ”Sprung” en stor och dramatisk spiral av pilträ, en sorts vindtunnel. I en sänka bakom en skyddande bergknalle har samme konstnär placerat två bronspelare - ”Ur” - som speglar sig i en liten vattensamling.
Till de mer ömsinta skulpturerna hör Laura Fords ”Hemlös igelkott”, ”Hemlös grävling” och ”Hemlös räv”. Kopplingen mellan storstädernas uteliggare och de som blir hemlösa i naturen på grund av människans exploateringar och miljöförstöringar framstår i tydlig dager. Att djur blir utslagna är något vi inte möter på samma tydliga sätt som våra utslagna medmänniskor i den urbana miljön.
Tungt vilar norrmannen Kristian Blystads ”Dröm” i bohusgranit, likt ett flyttblock som av tidens tand råkat bli format till ett ansikte.
De rostfria bokstäverna som skapar den knäböjande kroppen ”Kneeled Shadow 2” av spanjoren Jaume Plensa bildar ett skal där människan reduceras till ytliga tecken. Våra identiteter har blivit utbytta mot ikoner.
Skulpturparker erbjuder konstverken det utrymme, det ljus och det motstånd som får dem att börja leva. I ett slutet rum blir omgivningen och ljuset däremot ofta alltför statiska och man kan uppleva att skulpturerna hamnat i ett mausoleum.
Tjörn 2009-09-08 © Jan Manker
Se även artikeln om 2008 års Pilane>>
|
|
”Dieu Fleuve” © Johan Tahon
”Apres la pluie” © Nicole Tran Ba Vang
”Sprung” © Leo Pettersson
”Hemlös grävling” © Laura Ford
”Dröm” © Kristian Blystad
|