|
|
|
Syskonen, 2008-2011, olja på pannå 27 x 22 cm.
Installation med skulpturer av Nils Möllerberg på Sven-Harrys konstmuseum 2011.
Verket har nu sin permanenta plats på Rådhus Skåne i Kristianstad © Maria Hall
(Klicka på bilden för hög upplösning) |
|
Jag minns att jag längtade. Jag längtade efter allt möjligt. Efter
stillheten. Efter att få vara ifred. Efter att få vara med. Efter havet och
träden. Efter Paris. Efter att livet skulle börja.
Senare längtade jag efter en bror.
Jag längtade efter ett språk. Ett språk igenom vilket jag kunde tala.
I orden, men också utanför orden. När orden inte räckte till. När
orden gjorde ont. Kanske var det något med tystnaden. Att jag drogs
dit. Att jag drog mig dit.
Att få vara i tystnaden utan att förbli stum – var det möjligt?
Jag ville måla, men jag kunde inte, i unga år, uppbåda modet.
Tryggheten fanns i läsandet och skrivandet. Det visste jag att jag
kunde. Jag sökte mig till universitet. Jag läste och studerade andras
tankar och andras bilder under flera år. Jag skrev en trebetygsuppsats
om en annan som under hela sitt liv sökte efter ett skyddslöst språk:
författaren och konstnären Henri Michaux (1899–1984). Det var
ingen genväg. Det var heller ingen omväg. Det var min väg.
Till slut närmade jag mig en gräns. Någon talade, med en röst riktad
till mig, om Valand. Någon såg, med en blick riktad mot mig, att det
kunde bli min plats. Det var helt avgörande. Att någon kunde se mig
där. Att någon sade orden.
Två målarskolor beredde vägen. År 1992 stod mitt namn på Konsthögskolan Valands antagningslista. En ny värld öppnade sig.
Vi rökte under föreläsningarna, vi hade en enda dator som mestadels
stod oanvänd på expeditionen, vi diskuterade intensivt måleriets vara
eller ickevara, i en postmodern anda, och vi arbetade nästan jämt.
Tacksamt tog jag emot tiden. Fem år. År att hinna gå vilse i. År att
hinna hitta fram i. Tacksamt tog jag också emot de samtal, de kurser
och den handledning som erbjöds. Det var svåra år och det var
underbara år. Attblikonstnär-år.
Under drygt tjugo år har jag nu varit verksam som konstnär. Jag bär
min yrkestitel med stolthet. Arbetet i ateljén är fortfarande något av
det bästa, det viktigaste och det mest komplicerade jag vet. Vardagen
består av ett slags envist, i tid utdraget, sökande. Oändligt vackert är
det just därför när ljuset då och då bryter igenom det igenkännbara
och arbetet själv visar vägen. När måleriet ligger steget före det redan
formulerade. När en närmast magisk dimension uppenbarar sig. Får
jag berätta om en sådan?
På en utställning visade jag en gång en serie barnporträtt som jag
målat efter några gipsskulpturer av Nils Möllerberg (1892–1954)
från 1920- och 1930-talen, som jag funnit undangömda i en hylla i
Regionmuseet Kristianstads lager. Möllerbergs skulpturer drabbade
mig djupt. Dessa små barn som han så oändligt känsligt modellerat
och som nu hade förpassats till mörkret. Jag plockade fram dem− Ellie, Britt Marie, Göran och några till.
Jag målade dem under en tid. Dessa hudlösa barn. Så gåtfullt levande
och samtidigt så rofyllt döda. De vackra munnarna, vilka hemligheter
hade de viskat i någons öra? Vilka platser hade dessa ögonpar skådat?
Vem hade kammat deras hår?
På utställningen visade jag Möllerbergs originalgipser på ett podium
placerade mittemot mina upphängda målningar. Barnen såg på detta
sätt både på oss, på varandra och på sig själva. På vernissagen kom
plötsligt en kvinna fram som inte alls kände till mitt konstnärskap.
Hon pekade på en av skulpturerna och sade: ”Det där är ju min
far!” Några veckor senare träffades vi, hennes far och jag. Han kom
resande från Blekinge till utställningen i Stockholm och mötte både
mig och sig själv, som barn och som en mycket gammal man.
Vad var det som i detta ögonblick hände? Var det en glimt av konstens
stora skönhet långt bortom konstvärldens snåriga labyrinter? Är att
bli konstnär ett sätt att öva sig på att både finna och fånga våra egna
och andras andetag?
Att bli konstnär, är det en livslång övning att göra vissa utvalda,
eller outvalda, ord till bild? De ord man kan, eller inte kan. Att rikta
kikaren. Att putsa linsen. Att finna fokus. Att stanna upp för att sedan
kunna gå vidare.
Jag längtade. Jag längtar än. Efter ett språk igenom vilket jag kan tala.
Efter ett språk igenom vilket jag kan bli till. Ensam och tillsammans
med andra. Det är hela saken.
Stockholm 2020-01-21 © Maria Hall
Presentation: Maria Hall f. 1964 i Göteborg, bosatt och verksam i
Stockholm. Fil. kand. 1988 vid Göteborgs Universitet samt en examen från
Konsthögskolan Valand 1997. Senaste större separatutställning år 2018 på
Vandalorum. Aktuell med ett bokomslag till Eva Runefelts diktsamling Ur
världen på Albert Bonniers Förlag.
Se vidare på www.mariahall.se och www.olssongallery.com |