www.omkonst.com anmäler:
Akta dig för den goda smakens kuskar
Åke Göransson på Waldemarsudde 8/2 - 16/3 2003
Text: Susanna Slöör & Leif Mattsson
Waldemarsudde har nu tagit över vandringsutställningen med Åke Göransson från Göteborgs konstmuseum. Här ges en enastående möjlighet att möta hans rika konstnärskap i full skala.
"Rött ansikte", 1937, 52 X 39 cm
Det är oftast omöjligt att utnämna konstens genier i samtiden. Den dagsaktuella smaken, dess preferenser och fördomar, skymmer sikten och förvränger vanligen de omdömen som ges. Den tidstypiska tonen smittar såväl konstnärer som publik.
En stor del av det konstnärliga arbetet handlar om att bearbeta traditionen och ta ställning till samtidens normer. Även om många önskar det, är det få som helt förmår att ställa sig utanför sin egen tid. I vissa fall kan dock ett extremt psykiskt tillstånd bli en frigörande faktor. Åke Göransson fick i efterhand diagnosen schizofreni. Han trädde in i skuggorna och isolerade sig mycket tidigt efter att nätt och jämnt ha avslutat sin konstutbildning på Valand i Göteborg i slutet av 1920-talet.
I de tidiga verken kan man möjligen ana att Åke Göranssons konstnärskap skulle lyfta och utmärka sig över mängden av målarbegåvade generationskamrater. Men under den tid då han skapade sina viktigaste verk tillhörde han ingen generationsgruppering och få om ens någon visste vad han höll på med.
"Kristusmålaren söker färg", 1930/32, 48 X 47 cm
Det finns flera exempel på konstnärer som hyllats i samtiden men som senare totalt fallit i glömska och andra, som trots idoga försök gått miste om äran i salongerna för att istället skriva om konsthistorien. Åke Göransson får sägas tillhöra den senare kategorin. Hans konstnärskap har fortsatt växa i betydelse sedan debuten något halvår före sin död. För många konstnärer har han varit en vitaliserande inspirationskälla, ständigt värd att återkomma till. Utställningen på Waldemarsudde bekräftar också att många av hans verk behållit sin aktualitet och fräschör.
Efter konstskoletiden men innan sjukdomen fått ett alltför fast grepp om honom skapar han de förfinade, ljusskimrande målningarna, ofta med utsikten genom fönstret som motiv. Här är kontrollen över de konstnärliga redskapen i det närmaste perfekt. Han släpper lärospånen från skoltiden och skapar sitt silverljusa måleri opåverkad av traditionens dogmer. I dessa verk har han lämnat facettkubismen och de starka banden bakåt till Cezanne och Karl Isakson.
"Skansen, Kronan", 1937, 26,5 X 34 cm
Hos de tidlösa konstnärerna finns för det mesta en budkavle att föra vidare för efterföljande generationer. Åke Göranssons gåva till framtiden återfinns i de verk som han skapar i sin ensamhet. Inte minst i hans sena närmast helt normupplösta måleri, där färgen används fullt ut som känslans fulländade redskap eller medium. Här handlar det inte längre om att stämma varmt och kallt eller spänna former mot varandra. Konst är tack och lov något mer än teknisk habilitet och kunskap om färgackord, för det som gör Åke Göransson unik och fortsatt aktuell beror knappast på förmågan att härma utseenden och att tillfredställa tidens smak. I ”Rött ansikte” talar han med hjälp av färgen direkt till oss idag.
En sinnessjukdom gör ingen till en genialisk konstnär. Men exempel som Hill, Josefsson och Göransson visar att den kan leda till en konstnärlig frigörelse, till en plats dit den goda smaken och normen inte hittar. Är det till och med så att den mest utvecklade och frigjorda konsten inte kan göras inom ramen för en uppskattande samtid? Eller räcker det med att ta poeterna Eluards och Bretons varning på största allvar när de utbrister: ”Akta dig för den goda smakens kuskar.”
(Citat ur "Den obefläckade avelsen", sv. övers. Stockholm 1977)
Stockholm 2003-02-17 © Susanna Slöör & Leif Mattsson
Kort om Åke Göransson: Levde mellan 1902-1942. Verksam i Göteborg. 1941-1942 visades den första egentliga utställningen med konstnärens verk först i Stockholm på ”Modern konst i hemmiljö” och sedan på konsthallen i Göteborg. Senast Åke Göransson visades i Stockholm var 1992 på Millesgården. Den nuvarande utställningen fortsätter vidare till Malmö konstmuseum.
Se fler bilder av Åke Göransson
Länk till Waldemarsudde
Olle Baumans kommenterar sin Göranssonbok ”En blomforms möte med sin blå bakgrund”.
Intervju med Björn Axlund om hans monografi om Åke Göransson ”färgformen”
Tillbaka till startsidan för Omkonst
|